آخرین شرایط سفر به ترکیه در پاییز و زمستان ۱۴۰۰


انتشار : 1400/09/17



سفر به ترکیه بدون تست کرونا یکی از مسائلی است که این روزها فکر مهاجران و یا مسافران این کشور را به خود مشغول کرده است. کشور ترکیه، جزو کشورهایی بود که در شرایط سخت کرونایی قوانین و محدودیت های سختگیرانه ای برای اتباع خارجی در نظر نگرفته بود. اما با شیوع روز افزون این ویروس و افزایش تعداد مرگ و میرها، دولت کشور ترکیه قوانین جدیدی را برای مسافران و مهاجران در نظر گرفت که در این مقاله به آنها می پردازیم.

اگر این سوال برایتان ایجاد شده که آیا سفر به ترکیه بدون تست کرونا ممکن است؟ یا آخرین شرایط سفر به ترکیه در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ چگونه می باشد؟ تا آخر این مقاله همراه الی گشت باشید تا با جدیدترین اطلاعات در این زمینه آشنا شوید.

آیا سفر به ترکیه بدون تست کرونا امکان پذیر است؟

از آنجایی که شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است، باید بگوییم که سفر به ترکیه بدون تست کرونا برای مسافران ممکن نخواهد بود. طبق جدیدترین اخبار، همه افرادی که بالای ۱۲ سال دارند و میخواهند به ترکیه سفر کنند باید ۷۲ ساعت قبل از پرواز خود در یکی از مراکز تایید شده وزارت بهداشت تست PCR بدهند و گواهی جواب منفی تست کرونا خود را به زبان انگلیسی را ارائه کنند.

چه کسانی از تست PCR برای ورود به ترکیه معاف هستند؟

مسافرانی که واکسن های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی را زده باشند و ۱۴ روز هم از دوز دوم واکسن آن ها گذشته باشد، میتوانید با ارائه کارت واکسیناسیون و بدون نیاز به تست PCR به کشور ترکیه سفر کنند. در واقع شما باید کارت واکسیناسیون به زبان انگلیسی و QR code خود را ارائه دهید و از آخرین نوبت واکسن فایزر، مدرنا، جانسون، آسترازنکا، سینوفارم یا سینواک شما ۱۴ روز گذشته باشد.

تست پی سی آر

برای ورود به کشور ترکیه بدون تست PCR باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • این قانون برای افرادی صدق می کند که با ایرلاین‌های ترکیه، ماهان و ایران ایرتور به ترکیه سفر می کنند.
  • واکسن برکت مورد تایید کشور ترکیه نیست و اگر این واکسن را تزریق کرده اید باید تست PCR بدهید.
  • افرادی که فقط یک دوز واکسن زده‌اند، باید تست منفی PCR خود را به همراه داشته باشند.
  • مسافران ترکیه برای بازگشت به ایران نیز به تست منفی PCR نیاز دارند.

با جدید ترین قوانین ترکیه برای تست PCR آشنا شوید

بدون شک هر کشوری قوانین خاص خودش را برای واکسیناسیون و تست PCR دارد. کشور ترکیه نیز قوانینی را وضع کرده است که به شرح زیر می باشند:

  • اگر می خواهید به ‌سینما، کنسرت، تئاتر بروید یا سفرهای بین شهری با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی داشته باشید، باید کارت واکسن یا تست PCR منفی خود را همراه داشته باشید.
  • در صورتی که با ماشین شخصی به سفرهای بین شهری می روید، نیازی به تست PCR منفی ندارید.
  • تست PCR باید ۴۸ ساعت قبل از سفرهای بین شهری انجام شود.
  • افرادی ‌که واکسن نزده اند و یا تست PCR منفی ندارند، نمی توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
  • افراد زیر ۱۲ سال نیازی به ارائه تست PCR منفی ندارند.
  • ایرلاینهای ایرانی از مسافران بالای ۸ سال تست PCR منفی می خواهند اما ایرلاینهای ترکیه از مسافران بالای ۱۲ سال درخواست تست PCR منفی دارند.
  • از تاریخ ۲۷ اردیبهشت هیچ ممنوعیتی برای برگزاری تورهای ترکیه وجود ندارد.
  • مسافران بالای ۶ سال که قصد سفر به ترکیه را دارند باید جواب منفی تست پی‌سی‌آر کرونا را به همراه داشته باشند. همچنین باید ۷۲ ساعت قبل از پرواز به سامانه وزارت بهداشت ترکیه مراجعه کنند و تصویر کد QR را دریافت نمایند.

سفر به ترکیه بدون تست

چه محدودیت هایی برای کووید ۱۹ در کشور ترکیه وجود دارد؟

به طور کلی باید بگوییم که در شرایط فعلی، محدودیت خاصی در شهرهای کشور ترکیه وجود ندارد. تنها نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای ورود به مراکز خرید و سایر اماکن عمومی به حس کد نیاز دارید.  حس کد، شناسه ای به صورت QR کد می باشد که ۷۲ ساعت قبل از پرواز از طریق سایت دولت ترکیه به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار میگیرد. این شناسه حدودا ۱۸ ماه در کشور ترکیه اعتبار دارد.

قوانین و تغییرات جدیدی که دولت ترکیه برای محدودیت ها در نظر گرفته است به شرح زیر می باشد:

  • برای سفرهای بین شهری و استفاده از وسایل حمل و نقلیه عمومی درون شهری محدودیتی وجود نخواهد داشت
  • مکان های عمومی و کلاب ها تا ساعت ۲۴ شب اجازه فعالیت دارند
  • قرنطینه آخر هفته حذف خواهد شد
  • هیچ گونه محدودیت سنی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی وجود نخواهد داشت
  • به همراه داشتن حس کد برای ورود به مکان های عمومی از جمله مراکز خرید و غیره الزامی است.

ایرلاین های مختلف برای تست PCR و واکسیناسیون چه قوانینی دارند؟

هرکدام از ایرلاین های مختلف شرایط خاصی را برای پروازهای داخلی و خارجی خود در نظر گرفته اند که قبل از برنامه سفر خود باید با آنها آشنا شوید. در این بخش شما را با قوانین شرکت های هواپیمایی مختلف در شرایط کرونایی آشنا خواهیم نمود:

  • شرکت هواپیمایی ماهان:

افرادی که قصد سفر به ترکیه با این ایرلاین را دارند باید ۱۴ روز از تزریق دوز دوم واکسن‌های مورد قبول سازمان بهداشت جهانی شامل فایزر-بیون‌تک، مدرنا، آسترازنکا، اسپوتنیک، سینوفارم و سینوواک گذشته باشد تا بتوانند بدون نیاز به تست PCR  منفی و فقط با داشتن کارت واکسیناسیون معتبر به زبان انگلیسی و QR کد میتوانند وارد کشور ترکیه شوند. در نظر داشته باشید که انجام تست کرونا و داشتن QR کد برای تمامی مسافران بالای ۱۲ سال تا حداکثر ۷۲ ساعت قبل از پرواز الزامی است.

شرکت هواپیمایی ماهان

  • شرکت هواپیمایی ایران ایر:

همه مسافران بالای ۱۲ سال پرواز ترکیه، باید در محدوده ۷۲ ساعت مانده به پرواز خود آزمایش PCR در یکی از مراکز تایید شده وزارت بهداشت انجام دهند و نتیجه منفی آن را به همراه داشته باشند.  کسانی که کارت واکسیناسیون به زبان انگلیسی و QR code دارند و از آخرین نوبت واکسن فایزر، مدرنا، جانسون، آسترازنکا، سینوفارم و سینوواک آن ها ۱۴ روز گذشته باشد، نیازی به آزمایش PCR  ندارند.

شرکت هواپیمایی قشم ایر:

در سفر به مقصد ترکیه، مسافران بالای ۱۲ سال باید ۷۲ ساعت قبل از پرواز تست PCR بدهند و نتیجه منفی آن را ارائه کنند. در صورتی که ۱۴ روز از دوز دوم واکسن مسافران گذشته باشد و QR code داشته باشند دیگر نیازی به آزمایش پی سی آر نخواهد بود. توجه داشته باشید مسافرانی که در طول ۱۴ روز قبل از پرواز به کشورهای بنگلادش، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، نپال و سریلانکا سفر کرده باشند، باید جواب منفی آزمایش PCR با اعتبار ۷۲ ساعت از انجام آزمایش را به همراه داشته باشند و قرنطینه ۱۴ روزه در مراکز و هتل های مخصوص قرنطینه مورد تایید دولت را رعایت کنند.

  • شرکت هواپیمایی ایران ایرتور:

برای سفر به ترکیه بدون نیاز به تست پی سی آر با این ایرلاین، باید ۱۴ روز از تزریق دوز دوم واکسن های مورد قبول سازمان بهداشت جهانی اعم از فایزر، مدرنا، آسترازنکا، اسپوتنیک ، سینوفارم، سینوواک و ۱۴ روز از دوز اول واکسن جانسن گذشته باشد که در این شرایط همراه داشتن کارت واکسن انگلیسی و کد QR الزامی است. در غیر این صورت، باید در بازه زمانی ۷۲ ساعت قبل از پرواز خود تست PCR بدهید. علاوه بر این، استفاده از ماسک در طول پرواز و در فرودگاه‌ها الزامی می باشد.

در صورتی که جواب تست PCR مسافران مثبت باشد باید ۴۸ ساعت قبل از پرواز به هواپیمایی ایران ایرتور اعلام  کنند تا فرایند استرداد بلیط آن ها بدون جریمه انجام شود.

  • شرکت هواپیمایی ترکیش:

تمام مسافران بالای ۸ سال که قصد بازگشت به ایران با ایرلاین ترکیش را دارند، باید ۹۶ ساعت قبل از زمان پرواز خود گواهی سلامتی تست مولکولی (RT-PCR) را دریافت نمایند. جواب آزمایش باید به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد.

شرکت هواپیمایی ترکیش

  • شرکت هواپیمایی آتا:

در پرواز ترکیه با این ایرلاین، ارائه جواب منفی تست پی سی آر به زبان انگلیسی از آزمایشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت برای مسافران بالای ۸ سال الزامی می باشد. علاوه بر این، همه مسافرانی که قصد سفر به ترکیه را دارند باید ۷۲ ساعت قبل از پرواز نسبت به دریافت QR  کد اقدام نمایند.

با آزمایشگاه های مورد تایید ایرلاین های مختلف برای انجام آزمایش پی سی آر آشنا شوید

برای سفر به کشور ترکیه، در نظر داشته باشید که باید نتیجه منفی تست پی سی آر را از آزمایشگاه های مورد تایید شرکت هواپیمایی پرواز خود دریافت نمایید. اگر می خواهید بدانید که آزمایشگاه های مورد تایید هر یک از ایرلاین ها کدامند، در این بخش همراه ما باشید:

  • هواپیمایی ترکیش: کلیه آزمایشگاه های تایید شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران جهت آزمایش تشخیص مولکولی PCR مسافران برون مرزی، مورد تایید این شرکت نیز می باشند.
  • هواپیمایی قطر: همه آزمایشگاه هایی که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران جهت آزمایش تشخیص مولکولی PCR تایید شده اند، مورد تایید این شرکت نیز می باشند. آزمایش بینی/گلو هم باید در یکی از آزمایشگاه‌های تایید شده وزارت بهداشت ایران که بصورت ستاره‌دار هستند انجام شود. مسافران از مبدا شیراز باید ۴۸ ساعت قبل از پرواز در یکی از آزمایشگاه های مرکز جامع سلامت حسین بن علی (بلوار فردوسی)، مرکز جامع سلامت قمربنی هاشم (بلوار صنایع)، مرکز جامع سلامت زینب کبری ( خیابان سیاحتگر) و مرکز جامع سلامت امام رضا (بلوار مطهری جنوبی) تست بدهند.
  • هواپیمایی امارات: این شرکت، کلیه آزمایشگاه های تایید شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران جهت آزمایش تشخیص مولکولی پی سی آر مسافران خارجی را قبول دارد.

هواپیمایی امارات

  • هواپیمایـی ایران‌ایر: این ایرلاین، کلیه آزمایشگاه های تایید شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران جهت آزمایش تشخیص مولکولی پی سی آر مسافران برون مرزی را قبول دارد.
  • هواپیمایی آرمنیا: کلیه آزمایشگاه های تایید شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران که در نتیجه تست QR Code درج شده باشد، جهت تست PCR مسافران خارجی، مورد تایید این شرکت هواپیمایی می باشند.
  • هواپیمایی سان‌اکسپرس: همه آزمایشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران توسط این شرکت قابل قبول می باشد. در نظر داشته باشید که انجام تست پی سی آر در آزمایشگاه‌های طرف قرارداد این شرکت برای مسافران به صورت رایگان انجام می‌شود. این آزمایشگاه ها شامل آزمایشگاه تجریش تهران و آزمایشگاه مدیکال تهران می باشد.
  • هواپیمایـی پگاسوس: همه آزمایشگاه های تایید شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران جهت تست تشخیص مولکولی پی سی آر ، مورد تایید این شرکت بوده و نتیجه تست باید به زبان انگلیسی باشد. کلیه مشخصات شامل نام و نام خانوادگی و شماره پاسپورت مسافر مطابق با پاسپورت به زبان لاتین باشد. مهر و امضا آزمایشگاه مورد تایید در گزارش تست به زبان لاتین باشد.
  • هواپیمایی قشم‌ایر، هواپیمایی وارش، هواپیمایی آسمان، هواپیمایی ایران‌ایرتور، هواپیمایی معراج، هواپیمایی تلویند، هواپیمایی کرندون، هواپیمایی فری برد، هواپیمایی آئروفلوت: کلیه آزمایشگاه های تایید شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران جهت آزمایش PCR برای مسافران پروازهای خارجی، مورد تایید این ایرلاین ها می باشند.
  • هواپیمایـی ماهان: آزمایشگاه های مورد تایید هواپیمایی ماهان در تهران شامل آزمایشگاه پاتوبیولوژی ونک، آزمایشگاه کیوان، آزمایشگاه تهران لب، آزمایشگاه دنا، بیمارستان عرفان نیایش و سعادت آباد، آزمایشگاه آرمین و غیره می باشد.
  • هواپیمایی آتا: آزمایشگاه های مورد تایید هواپیمایی آتا در تهران شامل آزمایشگاه پاتوبیولوژی ونک، بیمارستان عرفان نیایش، بیمارستان نیکان، بیمارستان پارس، آزمایشگاه پیوند، آزمایشگاه پارسیان، آزمایشگاه قلهک، آزمایشگاه جردن، بیمارستان دی و غیره می باشد.
  • هواپیمایی فلای‌دوبی: کلیه آزمایشگاه های تایید شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران برای آزمایش پی سی آر مسافران پرواز خارجی، مورد تایید این شرکت هواپیمایی هستند. مسافرانی که از مبدا شیراز پرواز دارند باید ۴۸ ساعت قبل از پرواز خود در یکی از آزمایشگاه های مرکز جامع سلامت حسین ابن علی، مرکز جامع سلامت قمر بنی هاشم، مرکز جامع سلامت اما رضا، مرکز جامع سلامت زینب کبری، مرکز جامع سلامت براک و مرکز صدیقه طاهره تست بدهند.

فلای دبی

 سوالات متداول:

  • آیا سفر به ترکیه بدون تست کرونا ممکن است؟

در صورتی که دو دوز واکسن خود را نزده باشید، باید آزمایش PCR بدهید تا بتوانید به ترکیه سفر کنید.

  • تست پی سی آر باید چند روز قبل سفر انجام شود؟

همه افرادی که بالای ۱۲ سال دارند و میخواهند به ترکیه سفر کنند باید  ۷۲ ساعت قبل از پرواز خود در یکی از مراکز تایید شده وزارت بهداشت تست PCR بدهند و گواهی جواب منفی تست کرونا خود را به زبان انگلیسی ارائه کنند.

  • آیا واکسن برکت مورد تایید کشور ترکیه میباشد؟

خیر، دولت ترکیه این واکسن را قبول نداشته و در چنین شرایطی باید حتما آزمایش پی سی آر بدهید.

  • حس کد چیست؟

حس کد، شناسه ای به صورت QR کد می باشد که ۷۲ ساعت قبل از پرواز از طریق سایت دولت ترکیه به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار میگیرد. این شناسه حدودا ۱۸ ماه در کشور ترکیه اعتبار دارد.

نتیجه گیری:

با توجه به شیوع ویروس کرونا، کشور ترکیه قوانینی را برای مسافران و اتباع خارجی در نظر گرفته است. به طور کلی باید بگوییم که اگر ۱۴ روز از دوز دوم واکسن شما گذشته باشد، می توانید با ارائه کارت واکسیناسیون و QR کد وارد این کشور شوید. در غیر این صورت ، انجام تست پی سی آر ۷۲ ساعت قبل از تاریخ پرواز و ارائه نتیجه منفی آن الزامی است.