انتشار : 1400/09/29
محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد در مجلس در گفتوگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در خصوص وضعیت نامناسب تعداد پزشک در کشور و ناعدالتی موجود در توزیع پزشک گفت:در فرایند آموزش پزشکی در کشور باید توجه کنیم پزشک را برای کجا تعلیم میدهیم،اگر پزشکان ما برای تمامی مناطق کشور هستند ما باید توزیع پزشک را صحیح مدیریت کنیم،اگر قرار است سهمیه پزشکی اختصاص دهیم باید اولویت را برای مناطقی بگذاریم که دچار کمبود پزشک هستند،یا اینکه پزشک با اخذ تعهد از سایر مناطق در آن مناطق مورد نیاز به کارگیری شوند،در برخی مناطق تراکم پزشک را شاهد هستیم و دنبال آن کاهش درامد پزشک،اما دربرخی مناطق هم خدمات پزشکی ارائه نمیشود چون پزشکان ما حاضر نیستند به دلیل شرایط کم برخورداری آن مناطق در آن جا به فعالیت بپردازند.
وی افزود: از سوی دیگر باتوجه به شرایط کشور اینکه در روند فرایند آموزش پزشکی و جذب پزشک اقدامات لازم را برای تبدیل کشور به قطب گردشگری درمانی انجام دهیم امر بسیار مهمی میباشد،درواقع ما در کشور این ظرفیت را داریم،پس باید این ظرفیت را در مناطق مختلف تقویت کنیم،برای مثال در استان خراسان شمالی همسایه کشور ترکمنستان هستیم،این زمینه باید ایجاد شود که مسافرین ترکمنستان با پرواز به راحتی به بجنورد سفر کرده و خدمات درمانی دریافت کنند،با ایجاد این شرایط لازم پزشک هم درآمد مناسب دریافت میکند و در منطقه مورد نیاز به فعالیت پزشکی میپردازد،در مشهد مقدس هم این رویکرد وجود دارد،از خیلی از کشور های عربی برای دریافت خدمات درمانی به مشهد سفر میکنند.
نماینده مردم بجنورد عنوان کرد:آمار ورودی پزشکی ما باید با میزان کیفیت پزشکی هم همراه باشد، یعنی اگر قرار است ظرفیت پزشکی ما افزایش پیدا کند باید به گونه ای اقدام شود که به کیفیت پزشکی آسیب وارد نشود،اینکه صرفا پزشک تعلیم دهیم و سپس پزشک به کشور های دیگر مهاجرت کند به این معنا است که ما برای دیگران پزشک تعلیم میدهیم بدون اینکه خودمان از ظرفیت آن ها سود ببریم،نمیتوان صرفا با نگاه اشتغال به حوزه پزشکی نگاه کرد،بلکه افزایش کیفیت سلامت و بهداشت مردم هم موضوع حائز اهمیتی میباشد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورا اسلامی بیان کرد:در حوزه افزایش ظرفیت نیز باید به به این مهم توجه کنیم که اکنون بیمارستان های آموزشی ما ظرفیت بیش از این را دارد یا خیر؟در برخی موارد ۱۰۰ دانشجو در یک کلاس در حال تعلیم هستند،کار عملی این دانشجویان با چه کیفیتی انجام میشود؟اگر قرار است ظرفیت افزایش دهیم پس به فرایند جذب دستیاری در دانشگاه های علوم پزشکی به صورتهیات علمی و یا پژوهشی یا آزمایشگاهی هم توجه کنیم،سهمیه دستاری در برخی دانشگاه ها تکمیل نمیشود و در برخی رشته ها استقبال از این حوزه کاهش پیدا کرده است،چون فرد این احساس را دارد که بازار کار خوبی برای دستیاری وجود ندارد، عملا یا خود را از سیستم پزشکی خارج میکند و به شغل دیگری میپردازد یا از کشور خارج میشود،دلیل این وضعیت هم عدم توجه به لزوم توازن میان آموزش پزشکی و مدیریت حوزه درمان است.
وحیدی بیان کرد:ما باید میان حوزه بهداشت و حوزه درمان ایجاد تناسب کنیم،دولت گذشته به حوزه درمانی به نسبت حوزه بهداشت توجه بیشتری داشت،یعنی توجه به حوزه بهداشت و پزشک خانواده کمتر بود،اگرچه تقویت حوزه درمان در بحث های تخصصی تا حدی بسیار مهم و ارزشمند است،اما اگر صرفا به توسعه حوزه درمان پرداخته شود هزینه بر خواهد بود،باید توجه کنیم که هزینه مردم در حوزه درمان ناشی از عدم توجه به رعایت بهداشت در گذشته است،یعنی به جای اینکه افراد را در مناطق مختلف از سنین پایینتر در حوزه بهداشت و سلامت تعلیم دهیم مجبور شدهایم صرفا در سنین میانسالی و بزرگسالی در حوزه های درمان هزینه کنیم که هزینه درمان معمولا خیلی بیشتر میباشد.
وی ادامه داد:ظرفیت پزشکان جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بسیار بالایی است،نخبگان بسیار خوبی در حوزه پزشکی داریم،بهترین و برجسته ترین افراد جذب شده در دانشگاه ها در رشته های پزشکی هستند و این مهم برای آینده کشور باید یک فرصت جهشی ایجاد کند نه اینکه از ظرفیت کشور ما دیگر کشور ها بهرهببرند،بهرهبردن دیگر کشور ها از حوزه پزشکی ما باید در حوزه سرزمینی خودمان باشد،حتی اگر قرار است پزشکی اعزام شود اعزام پزشک در قالب قرار داد بین المللی انجام شود،یعنی در قالب قرار دادی معین،با زمان و با حقوق مشخص باشد،به گونه ای که سهم عوارض کشور از حقوق پزشک مشخص باشد،چرا که اهمیت ۱۲ سال تعلیم آموزشوپرورش و سپس دوره نخبگی و دانشگاه پزشکان ما هم باید مورد توجه باشد و به گونه ای نباشد که تعلیم نیرو با ما باشد و بهرهوری با دیگران.