معاون وزیر میراث فرهنگی: طرح توسعه مبادی معرفی و فروش صنایع دستی اجرا می‌شود


انتشار : 1400/10/11



معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با دستور وزیر میراث فرهنگی طرح توسعه مبادی معرفی و فروش صنایع دستی اجرا می‌شود که در این طرح از ظرفیت کل استان‌ها برای جهش عرضه و فروش صنایع دستی بهره خواهیم گرفت.

 پویا محمودیان بعدازظهر امروز در دیدار با محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین که در دفتر استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: با دستور وزیر میراث فرهنگی طرح توسعه مبادی معرفی و فروش صنایع دستی اجرا می‌شود که در این طرح از ظرفیت کل استان‌ها برای جهش عرضه و فروش صنایع دستی بهره خواهیم گرفت.

وی همچنین به ثبت ملی روستاها و شهرهای برتر در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: این کار سبب معرفی بهتر صنایع دستی بومی و محله مناطق شده و نقش مهمی در بهبود معیشت اهالی این روستاها و شهرها و رونق اقتصادی آنها خواهد داشت.

محمودیان با اشاره به آخرین تغییرات فهرست شهرهای ملی صنایع‌ دستی اضافه کرد: 3 شهر اندیکا، رفیه و شوشتر از خوزستان و خوی از استان آذربایجان غربی به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی در رشته‌های دست‌بافت عشایر، بریابافی، اهرام‌بافی و قالی ریزماهی بافی انتخاب شدند. ضمن اینکه روستای اندج واقع در منطقه الموت قزوین هم روستای ملی صنایع دستی در هنر گلیم‌بافی شد.

وی ادامه داد: در ادامه هم بنا داریم که بازارچه صنایع دستی سعدالسلطنه را ثبت جهانی کنیم و بنابراین انتظار داریم تا قزوین در آینده‌ای نه‌چندان دور به قطب صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بدل شود.

محرومیت‌زدایی با تقویت اقتصاد صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش صنایع دستی در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: صنایع دستی همه شاخصه‌های مد نظر اقتصاد مقاومتی را دارند و برای تولید محصول در این حوزه هیچ نیازی به واردات مواد اولیه یا تجهیزات ساخت از کشورهای دیگر وجود ندارد.