دو خانه تاریخی در کاشان ثبت ملی شد


انتشار : 1400/10/20



مهران سرمدیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران از ثبت ملی دو خانه تاریخی در کاشان خبر داد و اظهار کرد: یکی از این ابنیه تاریخی خانه تاریخی حکیم باشی و دیگری خانه تاریخی سرو است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: خانه تاریخی سرو به شماره ۳۳۴۹۱ به ثبت ملی رسیده و در خیابان فاضل نراقی کوچه فرهنگ ۳۵ قرار دارد و ۳۷۰ مترمربع دارد و از بناهای دوره قاجار با معماری گودال باغچه است.

وی افزود: خانه تاریخی حکیم باشی به شماره ۳۳۴۹۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، این خانه تاریخی یکی از کم‌نظیرترین خانه‌های تاریخی دوره قاجار در کاشان است که دارای تزئینات بسیار زیبای نقاشی دیواری است.این خانه در خیابان فاضل نراقی و نزدیک مسجد و مدرسه آقا بزرگ قرار دارد و مساحت آن حدود دو هزار و ۴۰۰ مترمربع است.

سرمدیان ادامه داد: این خانه مشتمل بر پنج حیاط، اندرونی، بیرونی، خدمه، باربند و طویله بوده و تزئینات متنوع و زیبایی از قبیل آیینه کاری، گچبری و نقاشی‌های زیبا و کم نظیر در آن به کار رفته و مالک اصلی آن شخصی به نام میرزا ابوالفضل خان حکیم‌باشی از معروف‌ترین اطبای دربار ناصر‌الدین شاه قاجار بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان خاطرنشان کرد: زیر زمین اصلی این خانه به صورت دستکن اجرا شده و زیر سقف آن نیز باخطوط گچی به صورت دستی شکلی از رسمی‌بندی و یزدی‌بندی ترسیم شده است.

وی با بیان اینکه، شهرستان کاشان با وجود حدود ۷۰۰ خانه تاریخی ارزشمند به شهر خانه های تاریخی مشهور است، خاطرنشان کرد: با ثبت این دو خانه تاکنون  ۱۱۲خانه تاریخی در این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.