جشن جهانی نوروز باستانی در پایتخت مادها


انتشار : 1400/12/24



پس از برگزاری جشن جهانی نوروز با دف‌زنی ۳۰۰ نفره در باغ هنر تهران پایتخت ایران، مقرر شد این جشن در مثلث شهرهای غربی همدان، کرمانشاه و سنندج نیز برگزار شود که امروز همدان میزبان این مراسم سرور و شادی است.

تعدادی از خودروهای کمپر در پیاده راه اکباتان مستقر شده تا مردم همدان بیشتر با این سبک از سفر و زندگی در سفر آشنا شوند.

بازدید از محوطه تاریخی طبیعی گنجنامه و اجرای مراسم قاشق‌زنی در شب چهارشنبه‌سوری از دیگر برنامه رویداد مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران زمین است.

همدان شهر یک مسیر بهشتی و تاریخی است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در مراسم آغاز جشن جهانی نوروز و مسیر گردشگری غرب کشور در محوطه آرامگاه بوعلی‌سینا اظهار کرد: باعث خوشحالی است که در آستانه اعیاد شعبانیه و بهار و نوروز شعبانیه افتخار حضور در همدان که شهر بی‌نظیری است، را داریم.

حجت‌الله ایوبی در واکنش به سخن مجری برنامه مبنی بر اینکه اگر دستی سر و روی همدان کشیده شود، همدان پاریس است بیان کرد: پاریس و لندن و سایر شهرهای اروپایی هر چقدر هم دست روی سرشان بکشند، همدان نمی‌شوند بلکه آنها باید ۴ هزار سال دست روی سر خود بکشند که همدان شوند.

وی بیان کرد: اگر امروز در پاریس پرچم اخلاق از ایران بلند است به نام بوعلی سیناست زیرا از ۲۵ جایزه‌ای که در جهان تعریف شده یک جایزه به نام ابوعلی سینا و آن اخلاق در علم است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو عنوان کرد: آنها هر دو سال به صورت خودجوش جایزه‌ای را برگزار می‌کنند که به نام ایران و همدان است و این جایزه علمی را به یک نفر اهدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه همدان شهر دروازه یک مسیر بهشتی و تاریخی است و با فاصله سه ساعته با تهران، برای سفر مردم در بازدید از همدان و سفر به غرب کشور بسیار مناسب است ابراز امیدواری کرد پرونده «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» ثبت جهانی شود، هرچند عنوان شده طی یک ماه آینده این پرونده تعیین تکلیف می‌شود.

ایوبی با بیان اینکه امروز رونمایی از مسیر گردشگری زیبای غرب کشور را از شهر همدان آغاز می‌کنیم افزود: گروه‌هایی برای برپایی جشن نوروز از خوزستان تا سیستان و از کردستان تا شمال و جنوب حضور دارند که با شادباش پیک نوروزی هستند تا این زیبایی و فرخندگی را به تصویر بکشند.

همدان درّ گرانبهایی است که باید معرفی شود

استاندار همدان نیز ضمن قدردانی از کسانی که در جهت معرفی و تبیین آثار تاریخی و تمدنی همدان تلاش می‌کنند گفت: مسیر گردشگری که در استانه نوروز و اعیاد شعبانیه ترسیم شده و همدان به عنوان دروازه غرب کشور مطرح است که مایه مباهات است‌.

علیرضا قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: در همدان بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و مذهبی داریم که همه حاکی از تاریخ و تمدنی به بلندای الوند استو این آثار بیانگر عمق و ریشه فرهنگی مردم این سرزمین است که در سایه این تاریخ و تمدن دانشمندانی همچون ابن‌سینا را به جهان معرفی کرده است.

وی عنوان کرد: امیدواریم این اقدامات بتواند فرهنگ و تاریخ همدان را به جهان معرفی کند زیرا همدان درّ گرانبهایی است که باید معرفی و تبیین شود و امیدواریم بتواند میزبان شایسته‌ای برای مسافران و گردشگران شود.

استاندار همدان با بیان اینکه پیگیری خوبی برای ثبت جهانی «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» شده است گفت: قول ثبت جهانی هگمتانه از از سوی وزارتخانه و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو داده شده و غار علیصدر نیز مطرح است که امیدواریم همه آنها محقق شود.

همدان دروازه ورود به غرب کشور

شهردار همدان با بیان اینکه ایجاد مسیر گردشگری غرب کشور که همدان به عنوان دروازه ورود گردشگری غرب کشور است، مایه مباهات است اظهار کرد: بسیار مفتخریم که همدان امروز میزبان کسانی است که از اقوام مختلف در این مراسم شرکت کرده‌اند.

سید مسعود حسینی عنوان کرد: این مراسم از تهران آغاز شد و انسجام این مراسم نماد وحدت بود و امروز در همدان نیز از اقوام مختلف حضور دارند که نوروزخوانی خواهند داشت و هنرنمایی خواهند کرد.

وی تصریح کرد: مردم همدان استقامت خود را از الوند، عِرق را از ابن‌سینا، شعر و ادب خود را از باباطاهر و تاریخ بلند خود را از هگمتانه به یاد دارند و میزبان شایسته‌ای برای مسافران نوروزی و در ادامه در تابستان خواهد بود.

در پایان نشان نوروزی ۱۴۰۱ توسط استاندار و شهردار همدان به دبیرکل کمیسون ملی یونسکو اهدا و از موزه تمبر نوروزی توسط مسوولان رونمایی شد.