بازدید ۲۶ هزار گردشگر از شهر تاریخی «بلقیس اسفراین»


انتشار : 1401/01/06



حسین رحمانی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر بلقیس اسفراین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اسفراین اظهارکرد: در دور اول سفرهای نوروزی شهر بلقیس اسفراین دومین بنای گلی و خشتی ایران که در شهرستان اسفراینِ خراسان شمالی واقع شده است رکورد بازدیدکنندگان را شکست.

وی گفت: پس از ۲ سال که این محل به علت کرونا بازدیدکنندگان زیادی نداشت امسال شمار بازدیدکنندگان از این محل رکورد زد و تنها در دور اول سفرهای نوروزی تا امروز بیش از ۲۶ هزار گردشگر از این مکان تاریخی بازدید کرده اند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر بلقیس اسفراین افزود: شهر تاریخی بلقیس به عنوان یکی از بزرگترین میراث­‌های گلی و خشتی کشور، بقایای شهر کهن اسفراین است که از بخشهای مختلف شامل ارگ، خندق، حصار شهر، تاسیسات داخلی و گورستان تشکیل شده که مجموعاً حدود ۱۵۰ هکتار وسعت دارد.

رحمانی ادامه داد: کاوش‌های باستان‌شناسی در این مجموعه نشان داده است اولین استقرار در شهر بلقیس بعد از بقایایی از دوره ساسانی که در تپه منار آن مشهود است بعد از حمله اعراب استقرار دوره اسلامی آن از قرون ۴ - ۳ هجری شروع شده و زندگی در آن تا پایان دوره صفوی به طور مداوم جریان داشته است.