سفرهای نوروزی، رکورد خودش را هم شکست!/ اقامت ۹۲هزار نفری گردشگران در کرمانشاه


انتشار : 1401/01/07



بیش از یک هفته است که از سفرهای نوروزی می‌گذرد و کرمانشاه به عنوان نگین غرب گردشگری همواره مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است، صحت این موضوع را افزایش تردد در بیشتر جاده‌های برون شهری استان می‌توان دید.

سرهنگ کیخسرو دستغیب رئیس پلیس راه استان کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار فارس، گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز تا به امروز ۲۵ درصدی حجم ترافیک در محورهای برون شهری استان افزایش یافته است.

وی از کاهش تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی استان در نوروز امسال خبر داد و افزود: تا این لحظه شاهد کاهش ۳۳ درصدی تلفات جاده‌ای بوده‌ایم.

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه، بیشتر حوادث رانندگی را در ساعت ۱۷ تا ۲۳ شب عنوان کرد که ناشی از کاهش دید رانندگان و خستگی سفر است.

وی تصریح کرد: ۵۴ درصد تصادفات از نوع واژگونی و متأثر از خواب‌آلودگی ناشی از خستگی‌های سفر است.

دستغیب اضافه کرد: خودروها در صورتی که مرتکب تخلفات حادثه‌آفرین شوند از جمله سبقت‌های غیرمجاز، حرکت‌های مارپیچ و...، به مدت ۷۲ ساعت در پارکینگ‌ها متوقف می‌شوند.

وی در پایان به رانندگان توصیه کرد، ضمن رعایت فاصله و سرعت مطمئنه؛ استفاده از کمربند ایمنی را همواره جدی بگیرند چون تأثیر ۱۰۰درصدی در کاهش شدت تصادفات دارد.

تردد در جاده‌های کوهستانی و سرسبز اورامانات بیش از دیگر راه‌های استان به چشم می‌آید، به طوریکه رستگار یوسفی فرماندار جوانرود به خبرنگار فارس، گفت: تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار مسافر و گردشگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بازدید کرده‌اند.

وی ادامه داد: زیرساخت‌ها برای پذیرش و اسکان مهمانان نوروزی در شهرستان با آمادگی ۱۰ مدرسه، ۲۵ خانه مسافر، ۲ مرکز بوم‌گردی و سالن ورزشی جوانرود فراهم است.

و اما پاوه، به دلیل طبیعت بی‌نظیر، کوه‌های سبز و ساختار پلکانی خانه‌های به شهری منحصر به فرد با جاذبه‌های تاریخی طبیعی تبدیل شده است.

شهرستان پاوه با داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فروان و البته منحصربه فرد این روزها پذیرای گردشگران نورزی بسیاری از نقاط مختلف کشور است.

به گفته فرماندار پاوه، این شهرستان به خاطر قابلیت‌های گردشگری فراوانی که به ثبت جهانی هم رسیده در سال ۱۴۰۱ شاهد گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور بوده و تا هفته اول بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر از پاوه بازدید کرده‌اند.

از هر زیبایی که بگذریم از دیدن طاق‌بستان نمی‌توان گذشت.

طاق‌بستان یکی از آثار کم نظیر دوران ساسانی با قدمتی حدود ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ سال است که این روزها مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است به طوریکه در ایام نوروز روزانه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از این مجموعه تاریخی بازدید می‌کنند.

این آثار تاریخی با دو طاق بستانی به همراه آب زلال، درخت و کوه یکی از آثار شگفت‌انگیز صخره‌ای جهان به شمار می‌رود. در ورودی طاق‌ها نقش فرشتگان بالدار و درخت زندگانی حک شده است و با توجه به موقعیت ویژه شهر کرمانشاه در تمام اعصار مورد توجه بوده است.

سفرهای نوروزی فرصت خوبی برای آشنایی بیشتر هموطنان با جاذبه‌های گردشگری استان است، تا روز شنبه، ۶ فروردین‌ماه  ۹۱هزار و ۶۹۳ نفر در مراکز اقامتی مجاز سطح استان کرمانشاه اقامت داشته‌اند و به گفته گوهری سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، در دور اول سفرها با توجه به تکمیل ظرفیت مراکز اقامتی رسمی، برای اینکه در بحث اسکان مسافران مشکلی ایجاد نشود ظرفیت مدارس و خوابگاه‌های دولتی و نیز کمپ‌های شهری به کار گرفته شد.