بازدید نزدیک به 5 میلیون گردشگر از بناهای تاریخی اصفهان/ حال خوب نقش جهان، عالی قاپو و چهل‌ستون پس از دو سال رخوت


انتشار : 1401/01/10



قبل از شیوع کرونا و زمین خوردن صنعت گردشگری در ایران، بسیاری از تورهای گردشگری به ویژه در حوزه بین المللی، به پکیج مثلث گردشگری ایران یعنی اصفهان - یزد - شیراز ختصاص داشت.

این برنامه سفر برای بسیاری از گردشگران خارجی و حتی داخلی از جذابیت بالایی برخوردار بود. سفر به اصفهان، یزد و شیراز در یک بازه زمانی کوتاه و دیدن جاذبه های تاریخی و گردشگری برای هر توریستی فوق العاده جذاب و دیدنی بود. 

آن قدر که پس از این ایده آژانس‌های مسافرتی برای خلق چنین برنامه مهیجی، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این بسته مسافرتی پرداخت و تصمیم گرفت پروژه مثلث گردشگری ایران را دنبال کرده و توسعه دهد.

تبادل تبلیغات گردشگری

در این راه اما، شهرداری اصفهان پیشگام شد و طرح تبادلات تبلیغاتی گردشگری را در دستور کار قرار داد تا بر اساس آن با دیگر اضلاع این مثلث کار ویژه تری انجام دهد.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این باره به ایلنا گفت: تفاهم‌نامه طلایه داران گردشگری ایران، چند سال پیش، با حضور مدیران شهری یزد، اصفهان و شیراز با عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران به امضا رسیده که تولید اشتراکی محصولات گردشگری، تهیه کتابچه‌ها و بروشور با زبان‌های مختلف از جمله عربی، انگلیسی، چینی و فرانسوی و ارائه آن‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه‌های عکس و همچنین معرفی میراث ملموس و ناملموس هر سه شهر از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

علیرضا مساح افزود: مفاد تفاهم‌نامه طلایه‌داران گردشگری ایران در حال اجراست و بر این اساس، تبادل تبلیغات گردشگری میان اصفهان، یزد و شیراز انجام می‌شود.

وی با اشاره به این تفاهم‌نامه اظهار کرد: بر اساس یکی از مفاد این قرارداد، تبادل تبلیغات گردشگری بین سه شهر صورت می‌گیرد که با شیوع بیماری کرونا و ممنوعیت مسافرت‌ها، تبلیغات ما با این مضمون که "یک میزبانی طلب شما" طراحی شد.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: در سه سال اخیر، طرح‌های تبلیغات گردشگری بامضمون دعوت به اصفهان را در اختیار سازمان‌های فرهنگی شهرداری‌های یزد و شیراز قرار دادیم و در این شهرها نصب شد، در مقابل ما نیز طرح‌های گردشگری این دو شهر را دریافت و نصب کردیم.

مساح خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل مثلث طلایی گردشگری، معرفی ظرفیت‌های شهرهای یزد، اصفهان و شیراز در حوزه‌های سرمایه گذاری و تقویت مبادلات بین شهری است.

اصفهان میزبان گردشگران

شهر شلوغ تر از آن است که بشود تصور کرد؛ حجم ترافیک گویای حضور بی شمار گردشگران داخلی است و مسیرهای منتهی به آثار باستانی و تاریخی مملو از جمعیت است. میدان نقش جهان میزبان شایسته ای برای گردشگران بوده و عمارت عالی قاپو و کاخ چهل ستون بعد از دوسال رخوت و سکون، با اجرای واکسیناسیون عمومی حالا زیر پای مسافران فرش گسترانیده اند تا زیبایی هایشان را به چشمان گردشگران پیش کش کنند.

بازدید نزدیک به 5 میلیون نفر از بناهای تاریخی اصفهان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز از بازدید بیش از 4میلیون و پانصد هزار نفر گردشگر از بناهای تاریخی استان اصفهان تا پایان روز پنجم فروردین‌ماه خبر داده است.

 علیرضا ایزدی با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه در نوروز 1401 و پس از رکود 2 ساله ورود گردشگران نوروزی به استان اصفهان به دلیل شیوع بیماری منحوس کرونا، امسال شاهد رشد فزاینده ورود گردشگران نوروزی به بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و مذهبی استان اصفهان بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده که توسط ستاد اجرایی خدمات سفر استان برنامه‌ریزی شده بود، خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای استقبال و ارائه خدمات به این گردشگران در سطح استان فراهم شده و امید می‌رود تا در طی روزهای آینده شاهد حضور بیشتر گردشگران نوروزی در استان اصفهان باشیم.

نظارت‌های نوروزی بر واحدهای گردشگری استان اصفهان

اداره کل گردشگری اصفهان نیز با توجه به بیماری کرونا و عدم ایجاد مشکل برای گردشگران و شهروندان طرح نظارت های نوروزی بر واحد گردشگری را در دستور کار قرار داده است. معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با تایید این موضوع  از پایان مرحله اول نظارت‌های نوروزی بر واحدهای گردشگری استان خبر داد.

حیدر صادقی به ایلنا گفت : با توجه به پیش‌بینی سفرهای گسترده نوروزی، گروه‌های کارشناسی نظارت بر واحدهای گردشگری استان، مرحله اول نظارت بر بیش از یک هزار واحد خدمات رسان گردشگری را از روز بیستم اسفندماه سال 1400 آغاز کردند که این مرحله از نظارت، تا روز ششم فروردین‌ماه ادامه داشت.

وی خاطرنشان کرد: نظارت بر خدمات واحدهای اقامتی و پذیرائی و همچنین نظارت بر چگونگی خدمات ایمنی و بهداشتی به‌ویژه در زمینه پیشگیری از بیماری کرونا در این بخش از نظارت‌ها مدنظر بود و در پایان مرحله اول نظارت‌های نوروزی تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر عدم رعایت خدمات ایمنی و بهداشتی در واحدهای اقامتی و بهداشتی استان گزارش نشده است.