فروش دلاری بلیت هواپیما به اتباع خارجی متوقف است


انتشار : 1401/04/18



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس کاربران خبرگزاری با ثبت پویشی در بخش فارسِ من خواستار پیگیری در موضوع «ضرر به صنعت توریسم ایران با بلیت به نرخ دلاری!» شده‌اند.

در این‌ پویش آمده است: متاسفانه اعلام شد که با مصوبه و اطلاعیه انجمن هواپیمایی کشور از تیر ماه ۱۴۰۱ بلیت هواپیما برای اتباع خارجی در سفرهای داخلی به دلار محاسبه می‌شود، ‌قیمت تعیین شده برای سفر‌های زیر یک ساعت سقف ۱۰۰ دلار و برای سفر‌های بیش از ۱ ساعت سقف ۱۵۰ دلار است؛ این اقدام و تصمیم باعث کاهش سفر‌های توریستی به مقصد ایران می‌شود آن هم در شرایطی که دشمنان ایران جهت ایجاد رکود در صنعت توریسم و گردشگری ایران اقدام به ترساندن توریست‌ها از امنیت، فرهنگ و مردم ایران می‌کنند.

در ادامه این پویش مخاطبان فارس نوشته‌اند: درصورت اصلاح قوانین به نفع توریسم و نظارت درست بر این صنعت، میتواند به یکی از درامد‌های اصلی ایران تبدیل شود و ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد. چرا که درامد صنعت توریسم فقط از طریق فروش بلیت نیست و حتی کشور‌هایی که می‌خواهند صنعت گردشگری خود را بهبود ببخشند اقداماتی در ارزان‌تر کردن سفر‌ها انجام می‌دهند تا بتوانند از طریق رونق بازارهای داخلی و کسب و کارها، و همچنین درآمد‌های دیگر به کشورشان ارزآوری داشته باشند، متاسفانه شاهد مصوبات اداره‌های مختلف به ضرر توریسم هستیم. مثل افزایش نرخ بیمارستان برای اتباع تا ۵ برابر‌؛‌ این اقدامات نه تنها به نفع توریسم کشور نخواهد بود بلکه می‌تواند به این صنعت ضربه زده و باعث کاهش ارز آوری به کشور شود. مسئولین ایرانی باید در نظر داشته باشند که بیش از ۶۰ درصد گردشگران و توریسم خارجی جهت زیارت به ایران سفر میکنند. اگر ما بخواهیم هرساله شرایط کشور برای توریست و اتباع مقیم را سخت‌تر کنیم این صنعت بسیار ضربه جبران ناپذیری می‌بیند.

در بخش پایانی این پویش مخاطبان فارس نوشته‌اند: مسئله دیگر این است که بسیاری از اتباع مهاجر مقیم ایران دارای پروانه اقامت معتبر هم به این مشکلات بر می‌خورند و تامین زندگی‌شان سخت بوده و حالا با این قوانین سخت‌تر خواهد شد.

* یارانه‌ای بودن پروازهای داخلی یکی از علل طرح دلاری شدن نرخ بلیت برای اتباع‌

به گزارش فارس طرح موضوع فروش بلیت پروازهای داخلی به صورت دلاری به اتباع خارجی ابتدا از سوی انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی مطرح شد.

اوایل ماه جاری بود که مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در نامه‌ای به شرکت‌های هواپیماییِ عضو این انجمن از آنها خواست تا نرخ بلیت پروازهای داخلی برای مسافران اتباع غیر ایرانی را به دلار محاسبه و اخذ کنند.

بر اساس نامه دبیر این انجمن، سقف نرخی پروازهای داخلی زیر یک ساعت، ۱۰۰ و بالای یک ساعت ۱۵۰ دلار است.

‌پیش از این نیز در آذر سال گذشته اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته بود نرخ بلیت پروازهای داخلی برای اتباع غیر ایرانی با قیمت بیزینس کلاس (تجاری) محاسبه می‌شود.

تأکید بر این موضوع از آن منظر بود که اعلام می‌شد چون قیمت بنزین برای پروازهای شرکت‌‌های هواپیمایی داخلی یارانه‌ای است و همچنین در همه جای دنیا قیمت پرواز تابع عرضه و تقاضا است، حداقل در پروازهای داخلی برای اتباع خارجی، نرخ بلیت به دلار محاسبه شود.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این‌‌باره گفته بود: ‌عوامل مذکور تاثیر منفی روی اقتصاد و صنعت هوانوردی داشت و از سوی دیگر همچنان با پدیده‌ای به نام سرکوب نرخ مواجه هستیم، ‌درباره اتباع خارجی و تعیین نرخ ارزی برای فروش بلیت هواپیما به آن‌ها باید گفت که دولت جمهوری اسلامی ایران ملزم به دادن یارانه به شهروندان خودش است نه اتباع خارجی و در هیچ کشوری یارانه‌ای به مسافران خارجی نمی‌دهند ما نمی‌توانیم به عنوان یک بنگاه خارجی مدافع منافع اتباع خارجی باشیم و باید حافظ منافع بنگاه خودمان باشیم و آن را سر پا نگه داریم.‌

به گفته اسعدی سامانی بر این اساس اعلام کردیم که برای اتباع خارجی نرخ هر بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی تا یک ساعت ۱۰۰ دلار و بیش از یک ساعت تا سقف ۱۵۰دلار است که این مسئله را در اختیار ایرلاین‌ها گذاشتیم و بعضا ممکن است حتی پایین‌تر این اعداد و ارقام هم از مسافران خارجی دریافت شود. البته هر شرکت هواپیمایی بر اساس اختیاراتی که دارد، می‌تواند متفاوت عمل کند. به عنوان مثال برخی از ایرلاین‌های ایرانی کلاس‌های نرخی مختلفی برای پروازهای مختلف اعلام کردند.  

* وزیر راه: فروش بلیت هواپیما بر اساس نرخ دلار به اتباع خارجی ممنوع شد

بنابراین گزارش پس از طرح این موضوع از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی، سازمان هواپیمایی به صورت رسمی بر این امر صحه نگذاشت و سکوت خبری در پیش گرفت.

اما روز 13 تیر بود که وزیر راه و شهرسازی از ابطال مصوبه فروش دلاری بلیت هواپیما به اتباع خارجی خبر داد.

به‌ گفته رستم قاسمی، فروش بلیت هواپیما به اتباع خارجی بر اساس نرخ دلار ممنوع است و این موضوع به همه شرکت های هواپیمایی ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه فروش دلاری بلیت هواپیما برای مسافران به خصوص در فرودگاه های آبادان و اهواز مشکلاتی را ایجاد کرده بود، گفت: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در جلسه ای که با مدیران عامل شرکت های هواپیمایی داشت این موضوع را ابلاغ کرد که تصویر آن نیز منتشر خواهد شد.

‌وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه طی هفته گذشته برخی شرکت‌ها و دفاتر هواپیمایی به بهانه ارائه خدمات سی آی پی و غذای گرم اقدام به گران فروشی بلیت کردند، گفت: این اقدام خلاف قوانین و بدون مجوز سازمان هواپیمایی کشوری بوده است.

وی با بیان اینکه سقف قیمتی همه مسیرهای داخلی کشور در سامانه هواپیمایی کشوری اعلام شده است، افزود: هیچ شرکتی هواپیمایی یا دفتر مسافرتی حق فروش بلیت بالاتر از نرخ های تعیین شده را ندارد.

‌قاسمی با اعلام اینکه با متخلفان احتمالی برخورد قانونی خواهد شد، گفت: به همین منظور در فرودگاه های کشور میز بازرسی مستقر می شود تا مسافران بتوانند تخلفات احتمالی شرکت های هواپیمایی را گزارش دهند.

انتهای پیام/