میراث فرهنگی دوستدار توسعه است


انتشار : 1401/04/20



به گزارش ایران آنلاین، عزت‌ا... ضرغامی در این جشن با اشاره ثبت بافت تاریخی یزد از سوی یونسکو، ضمن تبیین جاذبه‌های ارزشمند تاریخی این کهن‌شهر بی نظیر تصریح کرد: اینکه شهر  یزد به اتفاق همه آرا  و حتی بدون یک رأی مخالف در فهرست یونسکو ثبت شد، افتخاری بس بزرگ برای ایران زمین است.
وی، درباره چگونگی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گفت: خانمی پرتغالی از طرف یونسکو که متخصص رشته بناهای خشت و گل بود به عنوان کارشناس به این شهر آمده بود، وقتی علت ثبت جهانی یزد در یونسکو را از او پرسیدند، گفت، اینکه در کنار مسجد در این شهر، کنیسه و کلسیا وجود دارد، نشان از زندگی مسالمت آمیز و پر از صلح و صفای ادیان در کنار هم دارد که این امر باعث شد، شهر تاریخی یزد ثبت یونسکو شود.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: شهر یزد را نه‌ فقط به نام شهر جهانی خشت خام و شهر بناهای تاریخی، بلکه به عنوان دیار بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده و شهر قنات، قنوت و قناعت می‌شناسیم؛ شهری که علاوه بر داشتن ابنیه‌های تاریخی و شگفت‌انگیز، با داشتن اعتقادات مذهبی و مراسم های آیینی و ویژه، الگوی زندگی مسالمت‌آمیز با طبیعت است که مجموع اینها، یزد را به شهری پرجاذبه در کشور تبدیل کرده است.
ضرغامی، مردمان یزد را حامی بافت تاریخی و فرهنگی دانست و افزود: یزدی‌های فرهنگ‌دوست، قدر  ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی و حریم ۷۰۰ هکتاری را  می‌دانند و در صیانت از آن جدی هستند.
وی با اشاره به ویژگی‌های قنات، قنوت و قناعت در یزد تصریح کرد: این قناعت و قنوت باهم ترکیب می‌شود که از دلش قنات بیرون می‌آید که این نشانه ایمان و ایستادگی یزدی‌هاست؛ به عبارت دیگر، شهر یزد نمونه‌ای از تلاقی زندگی سنتی انسان در قالب یک فرهنگ هماهنگ و همسو و تعامل‌گونه با طبیعت است.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه به اعتراف یونسکو می‌توان یزد را به عنوان الگوی صلح در جهان انتخاب کرد، شهر یزد را متعلق به تمدن بشری  است.
ضرغامی در ادامه با بیان اینکه باید فرهنگ استقامت و خودباوری، سبک زندگی، ایمان و اعتقادی که جزو سابقه تاریخی ماست را به جهانیان صادر کنیم، به نقش رسانه ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: همزیستی بین ادیان و جریان فکری در طول تاریخ یزد وجود دارد و یک ذخیره ارزشمند برای ایران اسلامی است که باید تبلیغ و نهادینه شود.
استاندار یزد هم در حاشیه این مراسم در دیدار با سفرای ۶ کشور جمهوری چک، قزاقستان، نیوزلند، کره جنوبی، کوبا و صربستان گفت: استان یزد آماده پذیرش و اعزام هیأت‌های تخصصی حوزه‌های مختلف و بویژه گردشگری به منظور توسعه و تقویت همکاری‌ها با سایر کشورهاست.
مهران فاطمی، بافت تاریخی شهر یزد، ساخت بادگیرها و حفر قنات های منحصر به فرد و در نهایت همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در شهر یزد را از عوامل مؤثر در ثبت جهانی بافت تاریخی یزد دانست و تصریح کرد: همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در یزد؛ به عنوان نماد «نوع دوستی و صلح طلبی» یزدی‌ها، در کنار «روحیه سخت‌کوشی و سازگاری با طبیعت» آنها مورد توجه یونسکو است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی استان یزد در کنار داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گفت: استان یزد در تولید سنگ آهن کشور حائز رتبه نخست و در تولید فولاد نیز حائز رتبه سوم کشوری است و اینکه بزرگترین معادن مس و بزرگترین کارخانه تولید شیشه خاورمیانه در استان یزد واقع شده، از ظرفیت های ارزشمندی است که می تواند سرمایه گذاران به سمت خود جذب کند.


نماینده عالی دولت در استان یزد، داشته های کشاورزی این استان را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: اگرچه اقلیم استان یزد کویری است اما این منطقه با تولید محصولات کشاورزی کم‌آب‌بر و با ارزش افزوده بالا حائر رتبه دوم کشوری در صادرات پسته و انار و دارای رتبه سوم کشوری در تولید محصولات گلخانه‌ای است که از این نظر این استان می‌تواند محلی برای سرمایه‌گذاران و بهره‌برداری کشاورزی باشد.
گفتنی است، از ۱۹ تا ۳۱ تیرماه جشنواره ویژه تابستانه ثبت جهانی در یزد در حال برگزاری است و در این مدت ۶۳ عنوان برنامه اجرا می شود. در جشن ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، علاوه بر مهمانان داخلی و  مسئولان استانی تعدادی از نمایندگان سیاسی برخی کشورها و سفرای صربستان، قزاقستان، نیوزلند، کره جنوبی، کوبا و چک حضور داشتند. همچنین، برگزاری شب‌های فرهنگی، اجرای جشن‌های خیابانی، برپایی جشنواره خوراک ایرانی و قصه گویی، تور قنات گردی، جشن ساعت ثبت جهانی یزد در یونسکو و شاد پیمایی در محدوده بافت تاریخی و ...  از برنامه‌های این جشن است.
لازم به یادآوری است، کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.