ثبت ملی آئین و رونمایی از لوح عید غدیر خم در مجموعه جهانی باغ فین


انتشار : 1401/04/25



ثبت ملی آئین عیدغدیرخم در کاشان به عنوان میراث ناملموس کشور طی مراسمی با حضور علیرضا ایزدی مشاور وزیر و مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان، جمعی دیگر از مسئولین در مجموعه جهانی باغ فین رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در این مراسم ،ضمن تبریک عید ولایت گفت: امروز وارث فرهنگ ایرانی و اسلامی برای خلق تمدنی نوین در دنیا با نام علی بن ابیطالب (ع) هستیم.

علیرضا ایزدی افزود: اگر به دنبال آثار ملموس و ناملموس‌مان در کشور هستیم به واسطه این است که با صدق دل ایمان داریم که آنچه مانع عدم سرافرازی ما می‌شود فراموشی فرهنگ ناب محمدی است.

وی گفت: از همه کسانی که برای اعتلای فرهنگ مقدس اسلام تلاش کردند و بیش از هزار سال نام علی (ع) را سرودند و اذان و اقامه در گوش ما خواندند تا بدانیم پرورده کدام فرهنگ هستیم و مکتب سرخ سیدالشهدا (ع) ماندگار شده است، قدردانی می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه حمام باغ فین کاشان آغشته به خون پاک‌ترین انسان‌های تاریخ است، افزود: امروز راز ماندگاری باغ فین به واسطه آب و درخت و آجر نیست، بلکه به واسطه فرهنگ ماندگاری است که از پیشینیان بر جا مانده است و هیچ چیزی زیباتر و ماندگار‌تر از رسیدن پرچم اسلام به دست صاحب اصلی آن نیست.

در بخشی دیگر از این مراسم فرماندار ویژه شهرستان کاشان نیز،ضمن تقدیر از تلاش‌ سرپرست و کارکنان اداره میراث فرهنگی کاشان، گفت: ثبت آئین روز عید غدیر به عنوان میراث ناملموس کشور، حقیقت یک رویداد مهم برای کاشان و یک اتفاق مبارک برای شهروندان و همه کسانی است که دل در گرو حضرت امیر المؤمنین (ع) دارند که باید این اقدام شایسته را غنمیت بشماریم.

محمدشریف زارعی در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن عید ولایت و امامت حضرت علی(ع) روز عید غدیر یک عید بزرگ برای مسلمانان جهان است که در این واقعه مبارک دو دست رو به آسمان می رود، یکی به منزله اتمام نبوت و دیگری به منزله شروع امامت است.

فرماندار ویژه کاشان در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های سرپرست و کارکنان اداره میراث فرهنگی کاشان، تصریح کرد: ثبت آئین روز عید غدیر به عنوان میراث ناملموس کشور، حقیقتا یک رویداد مهم برای کاشان و یک اتفاق مبارک برای شهروندان و تمام کسانی است که دل در گرو حضرت امیر المومنین (ع) دارند که باید این اقدام شایسته را غنمیت بشماریم.

گفتنی است آداب و رسوم عید غدیر شهرستان کاشان در تاریخ ۲۹/۱۱/۱۳۹۸ به شماره ۲۰۶۹ به عنوان میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده که در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ لوح ثبت ملی این آیین طی مراسمی در هفته امامت و ولایت رونمایی گردید.

احمد دانائی نیا در مراسم رونمایی " آداب و رسوم عید غدیر در کاشان " اظهار کرد: شهر کاشان از دیرباز یکی از مهمترین شهرهای شیعی بوده که وجود بقاع متبرکه و امامزاده ها مدعی گسترش فرهنگ تشیع در این شهر است.

دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر شهرستان کاشان تصریح کرد: جشن عید غدیر که یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی شیعی در منطقه فرهنگی کاشان است از گذشته‌های دور، سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده و به عنوان یکی از اصیل‌ترین  رویدادهای فرهنگی شهرستان کاشان در  اسفندماه سال 1398 در فهرست میراث  فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

دانائی نیا افزود:  مردم کاشان به واسطه علاقه‌ای که به فرهنگ تشیع و شخص حضرت علی(ع) دارند جشن غدیر را با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌کنند. سادات این شهر، خانه را آب و جارو می کنند. لباس نو می پوشند و با شیرینی و شربت به استقبال عید غدیر و  مهمان می‌روند و به آنها به رسم تبرک و میزبانی عیدی می دهند. تمام این تشریفات برای برگزاری هرچه باشکوه برگزار شدن عید غدیر، آداب و روسومی هستند که به عنوان" آداب و رسوم عید غدیر در کاشان "  به ثبت ملی رسیده است.

وی با تاکید بر این که کاشان مملو از فرهنگ ها و خرده فرهنگ هایی است که ریشه در آداب و رسوم این شهرستان دارد، اذعان داشت:  معرفی، اشاعه و  حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یکی از جنبه‌های  گفتمان فرهنگی است که اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان 40 اثر را در فهرست میراث ناملموس به ثبت ملی و 2 اثر را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی برساند.

وی  ادامه داد: در حال حاضر 10پرونده میراث فرهنگی ناملموس شهرستان کاشان که شامل: سحرخوانی ماه رمضان روستای پنداس، مهارت پخت سوهان میرزاحسینی، مهارت پخت باقلوا کاشان، آداب و رسوم عروسی برزک، مهارت نقشه‌کشی قالی کاشان، آیین ذوالجناح‌گردانی و مهارت سفره‌بافی شهر کامو و چوگان،گویش تعزیه خوان‌های روستای نشلج ، آیین اسفندی و مهارت پخت غذای دونجه روستای آزران، مطالعات و مستندنگاری شده که در آینده نزدیک برای ثبت ارسال خواهد شد.

گفتنی است؛ در این مراسم مدیرکل میراث فرهنگی استان،  نماینده ویژه رییس مجلس، فرماندار، رییس شوارای شهر و نمایندگانی از شهرداری کاشان حضور داشتند.