مجموعه‌های تاریخی و گردشگری باید به سمت درآمدزایی حرکت کنند


انتشار : 1401/08/18



به گزارش خبرنگار مهر، رضا سامه ظهر چهارشنبه در جریان بازدید از سایت جهانی بیستون استان کرمانشاه اظهار کرد: در سایت‌ها و مجموعه‌های تاریخی برای مساله سرمایه‌گذاری و گردشگری باید در کشور به یک فرمول مشخص برسیم.

وی با تاکید بر اینکه ما امانتدار آثار تاریخی هستیم و مسئولیت صیانت و حفاظت از آن را به عهده داریم، افزود: بیستون با همه ابهت جایگاه و جذابیت خود را دارد به هیچ چیزی نیاز ندارد بلکه این بازدید کننده است که به خدمات نیاز دارد و ما باید متناسب با شرایط موجود امکاناتی را فراهم کنیم.

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی کشور با بیان اینکه هرجایی که به انسان احترام بگذارید بازدید زیاد می‌شود، تصریح کرد: در سایت‌های تاریخی جنس خدمات‌رسانی متفاوت است و ما دستورالعمل‌هایی در حوزه میراث‌فرهنگی داریم که نمی‌توان از آن‌ها عدول کرد.

سامه بیان کرد: دستورالعمل‌های میراث‌فرهنگی مشخص است اما میراث‌فرهنگی باید آداب مواجهه با آثار تاریخی را در جامعه تبیین کند.

وی خاطر نشان کرد: تمام سرمایه‌گذاری‌ها در محوطه‌های تاریخی باید هم تقویت کننده سایت و هم دارای قابلیت برگشت‌پذیری داشته باشد.

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به اینکه سایت‌های تاریخی باید درآمدزا شوند، گفت: این اتفاق می‌تواند در بلند مدت پایگاه‌های میراث‌فرهنگی را از اعتبارات دولتی بی نیاز کند.

وی ادامه داد: پروژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سایت جهانی بیستون باید با چنان کیفیتی اجرا شود که الگویی برای تعمیم به سایت‌های تاریخی کشور باشد.

سامه از مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون خواست تا در سریع‌ترین زمان ممکن با برگزاری جلسات متعدد با سرمایه‌گذار طرح عملیاتی ابر پروژه گردشگری بیستون را تهیه و برای بررسی و ارائه راه‌کارهای اجرایی و صدور مجوزهای لازم ارائه کند.

کد خبر 5628265