چالش‌های صنعت گردشگری اردبیل


انتشار : 1400/07/27



مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان اردبیل گفت: در سال‌های اخیر تلاش‌هایی جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل انجام شده است ولی کافی و کارشناسی نبوده است.

علیرضا محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان اردبیل به سمت تک محصول بودن سوق داده شده و از میان قابلیت‌های فراوان اکثر مردم، گردشگران داخلی و حتی خارجی اردبیل را صرفاً به نام استان آب‌درمانی‌ها می‌شناسند.

وی با بیان اینکه آب‌درمانی‌ها یکی از ده ها ظرفیت قابل بهره‌برداری صنعت گردشگری استان است، تصریح کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا عملاً گردشگری استان به‌خاطر تعطیلی آب‌درمانی‌ها کاملاً تعطیل شد درحالی‌که در استان‌های دیگر شاهد حضور گردشگران و حداقل مسافران داخلی بودیم.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان اردبیل اضافه کرد: در استان اردبیل از جنگل فندقلو در رشد گردشگری، از قابلیت گردشگری کشاورزی مخصوصاً در منطقه مغان، از باغات مشکین‌شهر، هیر و کوثر، از بولاغلار نیر و ظرفیت بکر کوه سبلان غفلت شده است و کمپ یا مجموعه گردشگری حرفه‌ای یا حتی هتل ۵ ستاره ایجاد نشده و حتی آب‌درمانی حرفه‌ای با امکانات لوکس و بروز هم در استان قابل‌مشاهده نیست.

وی ادامه داد: استان اردبیل به‌خاطر داشتن آب‌وهوای متنوع و طبیعت متنوع‌تر، همچنین وجود میراث‌فرهنگی ماندگار در اقصی‌نقاط استان، بهره‌مندی از کوه و جنگل و دشت و دریاچه و گردنه‌های زیبا و باغات و بخش کشاورزی و روستایی و علاوه بر اینها با بهره‌مندی از نعمات دیگر خداوندی از قبیل چشمه‌های طبیعی آبگرم و ... به استان چهارفصل معروف است.

محمدی با بیان اینکه استان از ظرفیت‌های بکر و توانمندی جهت گسترش صنعت گردشگری برخوردار است، ادامه داد: وجود تک‌تک این ظرفیت‌ها برای سایر کشورها حتی سایر استان‌های کشور آرزو محسوب می‌شود و در صورت دسترسی به این ظرفیت‌ها توانمندی استفاده هرچه بهتر از آنها را داشته و می‌توانند نهایت استفاده را در جذب گردشگر داشته باشند.

به گفته محمدی، ظرفیت دیگر استان جهت جذب گردشگر قابلیت‌های زمستانی استان است که وجود پیست‌های اسکی مختلف موید همین مسئله است.

عدم استانداردسازی  اماکن اقامتی چالشی برای گردشگری 

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین چالش پیشرو صنعت گردشگری استان اردبیل چالش کرونا است، ادامه داد: شیوع ویروس کرونا گردشگری استان را به‌سوی ورشکستگی کامل کشانده است و بایستی تمام تلاش‌ها برای برگشت صنعت گردشگری در دوران کرونا انجام شود.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه نوع گردشگری در شرایط کرونایی متفاوت‌تر از زمان قبل از کرونا خواهد بود، اضافه کرد: در شرایط کرونایی هر هتلی مقصد گردشگران نخواهد بود، خانه‌های مسافر شاید دیگر مورد وثوق مسافران نباشد و گردشگران دنبال خدمات نوین‌تر و بروز تر خواهند بود.

محمدی با بیان اینکه کشاندن گردشگر خارجی به کشور مخصوصاً استان اردبیل در شرایط کرونایی خیلی سخت‌تر از ماقبل کرونا خواهد بود، ادامه داد: چالش بعدی که صنعت گردشگری استان از سال‌ها پیش درگیر بوده و است، مشکل عدم وجود آموزش مناسب برای فعالان بخش گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه اکثر هتل‌ها و رستوران‌های استان با افراد مبتدی و غیرحرفه‌ای اداره می‌شوند و اصلاً مورد قبول گردشگران نیستند، تشریح کرد: عدم استانداردسازی مناسب اماکن اقامتی و تفریحی هم چالش دیگر صنعت گردشگری استان اردبیل است که جای بحث زیادی دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان اردبیل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دلیل ماندگار پایین مسافران در اردبیل چیست، گفت: دلیل ماندگاری پایین مسافران همان تک محصول بودن گردشگری استان است. این فعال حوزه گردشگری دلیل دیگر ماندگاری پایین مسافران در استان اردبیل را عدم وجود مرکزیت مناسب برای اسکان و برنامه‌ریزی برای گردشگری مسافران بیان کرد و ادامه داد: در اکثر استان‌ها، مرکز استان دارای هتل‌های لوکس و چند ستاره بوده و دارای مراکز تفریحی، تجاری و گردشگری مناسب هستند و گردشگران در همان مرکز استان اقامت پیدا کرده و برای دیدن سایر نقاط استان هر روز یک شهر یا شهرستان را انتخاب می‌کند که در استان اردبیل چنین نیست.

به باور محمدی، معضل اصلی گردشگری استان، شهر اردبیل به‌عنوان مرکز استان است که حتی یک هتل ۳ ستاره هم نداشته و از داشتن یک مرکز تفریحی و تجاری استاندارد بی‌بهره است و در کنار این، تبلیغات مناسب هم برای شناساندن ظرفیت سایر شهرستان‌ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: اکثر گردشگران ورودی به استان مستقیماً به‌سوی سرعین سرازیر می‌شوند و از خدمات کم‌وبیش این شهر برخوردار می‌شوند و به دلیل دوری مسیر با سایر شهرها سریعاً سفر را خود را در استان به اتمام کرده و عازم استان‌های دیگر می‌شوند.