جلسه عمليات زمستاني بخش هوايي در سازمان هواپيمايي کشوري برگزار شد


انتشار : 1400/09/02



جلسه عمليات زمستاني بخش حمل ونقل هوايي با هدف افزايش هماهنگي ها در آستانه فصل سرما و همچنين تبيين وظايف بخش هاي مختلف از جمله شركت هاي فرودگاهی، هواپيمايي و هندلينگ و با حضور معاون استاندارد پرواز، مدیران نظارت بر ایمنی در بخشهای مختلف سازمان، نمایندگان شركت‌های فرودگاهی و ناوبري هوايي، معاونان عمليات شركت هاي هواپيمايي، مسئولان شركت هاي هندلينگ و خدمات فرودگاهي تشكيل شد.
در اين جلسه آرش خدايي معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري، گفت: پيش از آغاز وضعيت جوي زمستانی در كشور و مواجهه با  شرایط عملیات در سرما لازم است، تمامي مسئولان شركت هاي هواپيمايي، بخش‌های فرودگاهی و ناوبري هوايي و شركت هاي هندلينگ در كمترين زمان ممكن نسبت به ایجاد آمادگی لازم، هماهنگی با سایر بخش‌ها و شناسایی مشکلات موجود اقدام و برای رفع مشكلات بينديشند و از قبل از آمادگي لازم برخوردار باشند.
وي، بر لزوم پايبندي به استانداردها و رعايت دستورالعمل هاي ابلاغ شده و ارائه خدمات ايمن به مسافران تاكيد كرد و افزود: لازم است به منظور جلوگيري از ايجاد وقفه در پروازها به هنگام بروز سرما و يخ زدگي، هواپيماها، شيوه نامه ها، تجهيزات، نيروي انساني و ... توسط بهره برداران فرودگاهي و ارائه دهندگان خدمات زميني هواپيما و همچنين روش هاي ارتباطي ميان بخش هاي ارائه دهنده خدمات زمستاني مورد ارزيابي جدي قرار گيرد.
خدایی ضمن تاكيد بر آمادگی و هماهنگی بهره‌برداران فرودگاهی، شرکت‌های هواپیمایی و شرکت های ارایه دهنده خدماتی زمینی هواپیما برای عملیات زمستانی، نيروي انساني را مهم‌ترین بخش در زنجیره خدمات هوانوردی برشمرد و افزود: چينش و مسئوليت پذيري نيروي انساني در حل مشكلات بسيار تعيين كننده است و چنانچه براي مخاطرات و مشكلات از قبل برنامه ريزي نشود، آنگاه بخش زیادی از فشارها و چالش‌ها به نیروهای لبه عملیات منتقل خواهد شد و عملکرد کلی سیستم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری يكي از عمده ترين مشكلات در فصل سرما و بارش شديد برف را اختلال در وضعيت پروازها دانست و گفت: در اين خصوص ضروري است شركت هاي هواپيمايي به موقع و سريع به مسافران اطلاع رساني كرده و با پاسخگويي لازم از سرگرداني و نارضايتي مسافران جلوگيري کرده و با اعتمادسازی، پشتیبانی و درک مسافران از لزوم توجه به مسائل ایمنی را به کمک خود بیاورند.
وي با اشاره به نقش نيروي انساني آموزش ديده و تجهيزات مناسب و كافي در كاهش تاخير و يا ابطال پروازها در شرايط نامناسب جوي، اظهارداشت: انتظار مي رود شركت ها با تحليل به موقع داده ها، شرايط را به صورت مستمر رصد و با شناسايي شرایط و عملکردهای مخاطره آمیز ، اقدامات مناسب را جهت بهبود وضعیت طراحی و اجرا کنند. 
در ادامه مدیران سازمان و شرکتهای بهره‌برداری به بیان نقطه نظرات خود و مرور چالش‌های پیش رو پرداختند و گزارش از وضعیت آمادگی مجموعه خود را ارائه دادند.
عملیات در شرایط جوی زمستانی یک بخش مهم در حمل و نقل هوایی است که هر ساله باید الزامات مرتبط با آن پیاده سازی و بهبود یابد.
مسافران نیز باید با اعتماد به نیروهای متخصص، در شرایط خاص جوی همراهی لازم را با این کارکنان داشته باشند تا پروازها در ایمنی کامل و بدون ایجاد فشار و تنش و بر هم خوردن تمرکز نیروهای عملیاتی به انجام رسد.