این قرارداد بین مسافر خریدار بلیط هواپیما به آدرس و تلفن مندرج در رزرواسیون و شرکت به آدرس و شماره تلفن مندرج در صفحه تماس با ما در سایت منعقد میگردد و مسافر با فشار دادن دکمه پرداخت و خرید از سایت ما با قوانین زیر موافقت میکند:

 

الف: قوانین پروازهای داخلی:

 

1-تامین بلیط برای مسافر:

1-1مسافر بزرگسال به مسافر بالای 12 سال، مسافر کودک به مسافر 2 تا 12 سال و مسافر نوزاد به مسافر زیر 2 سال اطلاق می گردد.

 

1-2تهیه بلیط مسافر نوزاد در پروازهای چارتر باید در فرودگاه صورت گیرد، برای تهیه بلیط مسافر نوزاد در پروازهای سیستمی از طریق سایت ما اقدام نمایید.

 

1-3امکان صدور بلیط بنیاد شهید و جانبازان محترم از طریق سایت ما امکان پذیر نمی باشد.

 

2-استرداد بلیط:

روند استرداد وجه بلیط کنسل شده مسافر بصورت مجزا و از طریق ارسال درخواست توسط مسافر در بخش پشتیبانی سایت و واریز به کارت مسافر خواهد بود و در صورت نیاز مسافر به خرید بلیط جدید می بایست بلیط جدید جداگانه خریداری گردد و امکان جابجایی مالی وجود ندارد.

 

2-1 جریمه استرداد بلیط های چارتری:

استرداد بلیط های چارتر طبق قوانین کشوری می باشد لیکن در اکثر موارد چارتر کنندگان قوانین خاص خود از جمله غیر قابل استرداد بودن بلیط چارتر را به اجرا در می آورند، که منجر به سوخت کامل بلیط مسافر می شود. در این موارد نیز تامین کننده هیچ مسئولیتی نخواد داشت و به درخواست مسافر، مشخصات چارتر کننده اعلام شده و مسافر می تواند راسا به استرداد بلیط و احقاق حقوق خود اقدام نماید.

 

2-2 جریمه و نحوه استرداد بلیط های سیستمی:

امکان استرداد پروازهای سیستمی طبق قوانین شرکت های هواپیمایی برای کاربران عضو در سایت فراهم می باشد و کاربر عضو می تواند راسا نسبت به استرداد بلیط خود بصورت آنلاین اقدام نماید در هنگام استرداد کاربر می بایست فقط مسافرانی را که قصد استرداد بلیط آنها را دارد تیک نماید و وجه استردادی به اعتبار مسافر اضافه خواهد شد و مسافر می تواند نسبت به خرید مجدد بلیط هواپیما از طریق اعتبار خود اقدام نماید و با درخواست واریز مانده اعتبار خود را به کارت بانکی خود نماید.

 

جریمه ها طبق قوانین شرکت های هواپیمایی در زمان استرداد بصورت اتوماتیک توسط سیستم مشخص خواهد شد در برخی کلاس های نرخی ممکن است جریمه توسط شرکت هواپیمایی تا 100 درصد نرخ پایه بلیط محاسبه گرددو قوانین کنسلی بلیط سیستمی مطالعه شود

 

2-3 استرداد اشتباه توسط مسافر:

با توجه به اینکه در سایت مسافر عضو، شخصاً می تواند نسبت به استرداد بلیط سیستمی خود اقدام نماید بنابر این مسئولیت اشتباهات احتمالی در زمان استرداد از جمله استرداد مسافر به اشتباه استرداد پرواز به اشتباه یا سایر موارد مشابه بر عهده مسافر می باشد.

 

3-تغییر نام :

تغییر نام وجود ندارد و بلیط می بایست طبق قوانین بند 2 استرداد نماید

 

4-جابجایی بلیط:

امکان جابجایی بلیط برای شخص ثالث وجود ندارد و بلیط می بایست طبق قوانین بند 2 استرداد گردد. 

5-وارد کردن اطلاعات اشتباه و یا تکراری و صدور بلیط تکراری:

امکان اصلاح اشتباهات و یا حذف بلیط تکراری و یا اضافه کردن و یا کم کردن مسافرها وجود ندارد و بلیط یا بلیط های اشتباه می بایست طبق قوانین بند 2 استرداد گردد.

 

6-جاماندن مسافر:

متاسفانه در پروازهای چارتر، جا ماندن مسافر طبق توضیحات بند 1-2 معمولاً به منزله ی خسارت 100% ای میباشد تمامی مسئولست آن با مسافر است. برای پروازهای سیستمی طبق مقررات جدول 2-2 جریمه محاسبه می گردد.

 

7-کنسلی پرواز بابت بدی آب و هوا و یا تاخیر بیش از 2 ساعت:

در صورت کنسل شدن پرواز به دلیل بدی آب و هوا و با تاخیر بیش از 2 ساعت مسافر باید بلیط خود را قبل از خروج از فرودگاه در کانتر مربوطه مهر کند استرداد بلیط تنها در صورت ارائه اصل بلیط و داشتن مهر بدی آب و هوا و یا مهر تاخیر بیش از 2 ساعت روی بلیط امکان پذیر است.

 

در نظر داشته باشید با توجه با عدم مسئولیت پذیری و بی برنامه گی اکثر چارتر کنندگان تایید جهت استرداد وجه کنسلی توسط چارتر کنندگان بعضا تا 1 ماه به طول می انجامد که در صورت قصور چارتر کننده مسافر مستقیماً به چارتر کننده جهت استرداد وجه ارجاع داده خواهد شد.

 

8- تغییر زمان پرواز یا کنسل شدن پرواز از سوی شرکت هواپیمایی:

در برخی از موارد آژانس چارتر کننده و یا شرکت هواپیمایی بنا به دلایلی از جمله نقص فنی، شرایط جوی یا سایر موارد مشابه اقدام به کنسل کردن پرواز و با تغییر ساعت پرواز و یا حتی تغییر ایرلاین و .... مینماید که در این موارد نیز سایت به عنوان تامین کننده مسئولیتی نداشته و تنها وظیفه اطلاع رسانی را از طریق شماره تلفنی که مسافر در سایت هنگام خرید ثبت کرده را دارد، بدیهی است در صورت عدم پاسخگویی و یا در دسترس نبودن و یا اشتباه بودن شماره تلفن مسئولیت آن بر عهده مسافر است.

 

همچنین مسافر می بایست برنامه سفر خود را بر اساس تغییرات اعلام شده تنظیم نماید.

 

9-بلیط هایی با نرخ بالاتر از نرخ مصوب:

در برخی از موارد چارتر کننده اقدام به فروش بلیط با نرخی بالاتر از نرخ مصوب می نمایند در چنین مواردی شرکت هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت و کلیه مسئولیت ها متوجه چارتر کننده بوده و تامین کننده ذی نفع از این افزایش نرخ بلیط نمی باشد و تنها بابت تامین بلیط کارمزد متعارف خود را دریافت می نماید.

 

به مسافر توصیه می شود از خرید بلیط چارتر کنندگان با نرخ های نا متعارف خود داری نماید.

 

10-دریافت بلیط:

پس از پرداخت از دریافت بلیط خود مطمئن شوید و سپس بلیط خود را چاپ نمایید، پرداخت پول به منزله صدور بلیط نمی باشد و در برخی موارد به دلایل بانکی پرداخت ناموفق بوده که پول کمتر 1 ساعت الی 72 ساعت به حساب باز خواهد گشت. در صورتیکه موفق به دریافت بلیط نشده اید در صفحه پشتیبانی مسافر درخواست ارسال نمایید تا بلیط برای شما ارسال گردد، مسئولیت عدم چک کردن ایمیل قبل از پرواز برای دریافت بلیط ایمیل شده بر عهده مسافر می باشد.

 

11- خرید بلیط چند ساعت مانده به پرواز و یا در ساعات و یا روزهایی فاقد پشتیبانی:

از خرید بلیط چند ساعت مانده به پرواز و یا زمان هایی که مطمئن هستید امکان پشتیبانی شما وجود ندارد خود داری نمایید برای مثال خرید نیمه شب برای پروازهای صبح زود، و یا خرید آخرین لحظه و سایر مواد مشابه، که بعضا، ممکن است موجب بروز مشکلاتی در دریافت بلیط بدلیل قطعی اینترنت و یا سیستم های رزرویشن و یا موارد مشابه شود بدیهی است پشتیبانی تنها در ساعات ذکر شده در بند 17 همین قوانین امکان پذیر می باشد و در صورت بروز مشکل در ساعات ذکر شده مسئولیت عدم توجه و خرید بر عهده مسافر می باشد.

 

12- اطلاعات سفر و تماس:

کلیه اطلاعات سفر و تماس باید طبق شناسنامه و بصورت صحیح وارد شود مسئولیت ثبت اطلاعات نادرست بر عهده مسافر می باشد.

 

13-حضور مسافر در فرودگاه:

حضور مسافر 2 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه الزامی است مسافر می تواند جهت اطمیان ترمینال پرواز خود را از اطلاعات پرواز فرودگاه بپرسد و بلیط پرینت شده در دست داشته باشد.

 

14-بیماران و خانم های باردار:

کلیه بیماران و خانم های باردار برای سوار شدن به هواپیما نیازمند مجوز پزشک و در موارد خاص مجوز پزشک معتمد شرکتهای هواپیمایی را دارند مسئولیت تهیه مجوز پرواز و فرم پزشکی مربوطه قبل از پرواز از پزشک و شرکت هواپیمایی بر عهده مسافر می باشد.

 

15-فروش بلیط فقط به مسافر:

این سایت فقط برای فروش بلیط به مسافر می باشد بنابر این هرگونه افزایش قیمت درج شده و یا سوء استفاد ه از مطالب سایت به هر دلیل غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی دارد.

 

16- اتباع خارجی:

صدور بلیط در مسیر های عتبات برای اتباع کشورهای افغانستان، هند، بنگلادش و پاکستان مجاز نمی باشد و در صورت خرید بلیط مسئولیت بر عهده خود خریدار است.

 

17-سیستم پشتیبانی:

پشتیبانی در سایت بدلیل استناد به مطالب و درخواست های مسافرین، فقط بصورت مکتوب و تلفنی ، اینترنتی انجام می گرد و معمولاً به درخواست ها از ساعت 9 الی ساعت 19 شب پاسخ داده می شود ولی روند انجام درخواست مسافر در ساعات اداری و روزهای کاری طی حداقل 24 ساعت و حداکثر 72 ساعت صورت می پذیرد. در مواردی ممکن است بنا به شرایط بلیط و یا پرداخت مسافر این زمان بیشتر به طول بینجامد که به مسافر در این باره از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد بنابر این در تعطیلات رسمی و خارج از ساعات اداری درخواستی انجام نخواهد شد.

 

18- ایام تعطیل:

در ایام تعطیل بخش پشتیبانی به صورت تلفنی و مکتوب و اینترنتی پشتیبان مسافرین محترم می باشد ولی طبیعتاً درخواست ها پس از ایام تعطیل و در روزهای کاری در دست اقدام قرار خواهند گرفت.

 

19-زمان استرداد وجه:

استرداد وجه بلیط های کنسل شده یا مانده حساب کاربری مسافر یا پرداخت های ناموفق یا خریدهای ناقص بین 24 ساعت تا 72 ساعت کاری در روزهای کاری غیر از این تعطیل به طول می انجامد و در موارد خاص ممکن است این فرایند بیشتر بطول بیانجامد.

 

20-پرداخت های ناموفق:

پرداخت هایی که به هردلیل اعم از عدم تکمیل فرآیند خرید توسط مسافر یا مشکلات اینترنت مسافر یا مشکلات سیستم بانکی به عنوان پرداخت ناموفق ثبت می گردند پس از یک ساعت معمولاً اتوماتیک به حساب مسافر توسط سیستم بانکی برمی گردد درصورت عدم بازگشت پس از 72 ساعت مسافر می بایست شخصاً پیگیر پرداخت ناموفق خود باشد و با ارسال پرینت حساب بانکی خود در بخش پشتیبانی سایت خرید ناموفق خودرا پیگیری نماید و سیستم متعهد پیگیر پرداخت ناموفق مسافر خواهد بود لیکن در صورت عدم پیگیری پرداخت ناموفق توسط مسافر مسئولیتی شرعاً و قانوناً برعهده این شرکت نمی باشد.

 

21- کنسل شدن پرواز از سوی شرکت های هواپیمایی:

درصورتی که پرواز از سوی شرکت هواپیمایی کنسل شود وجه بلیط به صورت کامل طی 24 ساعت تا 72 ساعت بازخواهد گشت درمواردی ممکن است نیاز به بلیط مهر شده درفرودگاه باشد و یا مدت زمان بیشتری مسافر جهت دریافت تاییدیه کنسلی از سوی شرکت های هواپیمایی منتظر بماند که در این باره به مسافر اطلاع رسانی خواهد شد و مسافر می بایست نسبت به ارائه بلیط مهر شده اقدام نماید در غیر این صورت مسئولیتی برعهده این شرکت نمی باشد . همچنین مسافر می بایست نسبت به تهیه بلیط جدید جداگانه اقدام نماید.

 

22- کنسل شدن پرواز رفت یا برگشت:

درمواردی که مسافر بلیط رفت و برگشت را با دو ایرلاین مجزا یا دو ایرلاینی که با یکدیگر قرارداد همکاری ندارند خریداری کرده است درصورت کنسل شدن یک طرف پرواز، کنسل کردن طرف دیگر شامل جریمه طبق قوانین ایرلاین یا قوانین چارتر کننده خواهد بود.

 

23- نبودن نام مسافر در لیست پرواز:

در مواردی علی الارغم صدور صحیح و کامل بلیط مسافر ممکن است بنا به دلایلی از جمله عدم همراه داشتن بلیط پرینت شده، عدم بروزرسانی لیست پرواز توسط چارتر کننده ، مشکلات سیستم های رزرویشن شرکت های هواپیمایی و یا ناهماهنگی بین کانتر پرواز و چارترکنندگان ،ممکن است نام مسافر هنگام سوار شدن در لیست پرواز نباشد که این مسئله هیچ ارتباطی به روند صدور بلیط ندارد، در صورت حل نشدن مشکل توسط کانتر پرواز در فرودگاه، در این موارد وجه پرداختی به مبلغ همان بلیط صادر شده مسافر به حساب وی با ارئه مستندات لازم استرداد خواهد شد و مسافر می بایست نسبت به خریداری بلیط جداگانه اقدام نماید بدیهی است در صورت خرید بلیط جدید مبلغی بابت اختلاف بلیط جدید با قبلی واریز نخواهد شد.

 

ب- قوانین خاص پروازهای خارجی چارتر:

تاریخ انقضای گذرنامه در هنگام پرواز رفت و برگشت نباید کمتر از 7 ماه باشد درغیر این صورت مسافر با مشکلات جدی در فرودگاه مبدا و مقصد مواجه خواهد شد.

پرواز یکطرفه فقط برای مسافرینی که اقامت کشور مقصد را دارند امکان پذیر است و مسافر ملزم به تهیه بلیط برگشت علاوه بر بلیط رفت می باشد ،در صورت تهیه بلیط رفت تنها مسئولیت مشکلات بعدی بر عهده میافر می باشد

برای پروازهای خارجی وارد کردن نام نام خانوادگی شماره گذرنامه و سایر اطلاعات می بایست دقیقاً حرف به حرف و عدد به عدد مطابق گذرنامه باشد مسئولیت اشتباهات احتمالی برعهده مسافر می باشد.

جهت چک نهایی پرواز خارجی حتماً بعد از خرید با ما تماس بگیرید

حتماً 3 ساعت قبل از پرواز درفرودگاه حضور داشته باشید مسئولیت تهیه ویزای مقصد و تطابق اعتبار محدوده و زمان ویزا و تاریخ سفر با بلیط های خریداری شده برعهده مسافر می باشد .

قوانین و جریمه های کنسلی و عدم پرواز و یا اشتباهات احتمالی طبق اعلام چارتر کننده است

 

ج- سایر مقررات خرید و فعالیت سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران- قوانین جرایم اینترنتی- و مقررات تجارت الکترونیکی می باشد.

 

با توجه به ایرلاین رزرو شده کلیه قوانین مربوط به زنان باردار قبل از اقدام به خرید با پشتبانی چک شود .

به صورت کلی به شرح ذیل می باشد ولی در هر ایرلاین متفاوت است.

معمولا ایرلاین های داخلی و خارجی به خانم های باردار تا قبل از هفته 28 حاملگی به شرط نداشتن مشکل خاص به راحتی اجازه سفر میدهند ولی سفر  از هفته 3به بعد معمولا ممنوع میباشد .

خوب است بدانید سفر برای خانم های باردار در سه ماهه دوم بارداری یعنی بین هفته 14 تا 28 مناسب تر است زیرا این زمان خطر و ریسک کمتری به دنبال دارد .

برای برخی شرکتهای هواپیمایی به جهت سوار نمودن خانم های باردار مجوز از پزشکان هواپیمایی و اخذ گواهی سلامت مادر لازم و ضروری است . به خاطر داشته باشید که این گوهی ها اغلب 48 ساعت و برای بعضی از شرکت های هواپیمایی فقط تا 72 ساعت اعتبار دارد .

در اکثر موارد ارائه مدرک معتبر پزشکی با مهر پزشک متخصص که نشان دهنده سن بارداری و تخمین تاریخ زایمان باشد الزامی است . خوب است بدانید این گواهی پزشکی برای هفته بین 28 تا 35 اجباری بوده وباید در آن ذکر شود پرواز در این دوره مجاز است و احتمال درد زایمان در طول مسافرت هوایی وجود ندارد.

 

باتوجه به بخشنامه ایرلاین ها جهت عدم پذیرش مسافرینی که جنسیت و کد ملی آنها نادرست ثبت شده است  وهمچنین عدم ویرایش اطلاعات مسافران خواهشمند است، دراین زمینه نهایت دقت خود را بفرمایید تا مشکل و خسارتی برای شما کاربران عزیز پیش نیاید.

 

با سلام و احترام

به آگاهی می رساند با عنایت به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری ، استفاده از ماسک برای ورود به فرودگاه و داخل هواپیما ، الزامی بوده و ار ورود مسافران بدون ماسک به فرودگاه ممانعت به عمل می آید.

در غیر این صورت مسئولیت تمامی عواقب احتمالی بر عهده رزرو کننده می باشد.

با سپاس

 

همراه بردن حیوانات خانگی در سفر برای افرادی که وابسته به حیوانات خود هستند بسیار جذاب و گاها حیاتی است . ممکن است شما قصد سفرهای طولانی مدت ویا مهاجرت را داشته باشید و نتوانید حیوان خانگی خود را تنها رها کنید . در این صورت باید اطلاعات لازم از قوانین حمل حیوانات با هواپیما را داشته باشید ..

 

حمل حیوانات با هواپیما به صورت کلی به 2 روش امکان پذیر میباشد :

 

از طریق باربری(CARGO)

شرکت ها و پایانه های باربری این امکان را فراهم آوردند که حمل حیوانات اهلی و وحشی شما را بر عهده بگیرند . در صورتی که مسافر به هر دلیلی نتواند خود همراه حیوانش در سفر باشد ، می توانید آن را به همراه مدارک مورد نیاز کشور مقصد به این شرکت ها بسپارد ، این حیوانات در فرودگاه مقصد در محل ترخیص بارنامه به شخصی که به عنوان تحویل گیرنده معرفی شده تحویل داده میشوند .

 

از طریق بار همراه مسافر

درصورتی که قصد دارید حیوان خانگی خود را همراه با خود به هواپیما ببرید باید چند نکته را به شما یاد آوری کنیم :

از آنجایی که هر کشوری قوانین خاص خودش را جهت پذیرش حیوانات دارد حتما قبل از هر گونه اقدام ، از قوانین کشور مقصد خود مطلع شوید .

 قبل از تهیه بلیت هواپیما حتما از آن ایرلاین در مورد شرایط سوار نمودن حیوانات در آن پرواز اطلاعات لازم را کسب نمایید چون در هواپیماهایی که در قسمت بار آنها امکان تهویه هوا نباشد ، حیوانات پذیرش نمیشوند .

در اکثر پرواز ها به خصوص ایرلاین های ایرانی و همچنین اروپایی شما نمیتوانید حیوان خانگی خود را به داخل کابین و پیش خودتان ببرید . آنها همچون دیگر بارها به قسمت تحویل بار داده میشوند و در فرودگاه مقصد نیز باید آنها را در قسمت دریافت بار تحویل بگیرید .

حیوانات خانگی که میتوانید به صورت بار همراه مسافر به هواپیما ببرید شامل  سگ ، گربه و پرندگان زینتی مباشند.

 

قفس و باکس نگهداری

خوب است بدانید که با هر قفسی نمیتوانید حیوان خانگی خود را سوار هواپیما کنید . قفس های مخصوصی جهت حمل حیوانات به جهت سوار شدن به هواپیما تعبیه شده است که باید در انتخاب آنها نیز دقت نمایید .

 

شرایط لازم برای یک قفس مناسب :

ابعاد مناسب حیوان مهمترین نکته یک قفس است این ابعاد باید به گونه ای باشد که حیوان بتواند در آن بایستد ، بچرخد و بنشیند .

بدنه سالم و محکمی داشته باشد .

حد اقل از 3 طرف دارای تهویه مناسب باشد .

درب قفس داری قفل و بند محکم باشد .

چرخ نداشته باشد .

مدارک مورد نیاز حیوان خانگی در پرواز

شناسنامه در پروازهای داخلی و گذر نامه در پروازهای خارجی

مدارک بهداشت و واکسیناسیون

در پروازهای بین المللی ، اصل گواهی بهداشتی بین المللی صادره از مرکز دامپزشکی کشور مبدا و یا مقصد

در نظر داشته باشید به کشورهای عمان ، انگلستان ، امارات و قطر نمیتوانید به هیچ عنوان همراه خود حیوان خانگیتان را ببرید و باید فقط از طریف پایانه های باربری و کارگو اقدام نمایید .

هزینه حمل حیوانات خانگی با هواپیما

وقتی قصد دارید حیوان خانگی خود را ، با خود به هواپیما ببرید نیازی به تهیه بلیط برایش نیست . طبق قوانین هواپیمایی هزینه حمل حیوانات به عنوان اضافه بار محاسبه میشود . یعنی نمیتوانید از میزان بار مجاز خود جهت حمل آنها استفاده نمایید.

 

میزان محاسبه وزن آنها از روش زیر به دست می آید :

 

      x      2     =     وزن خالص اضافه پرداختی حیوانات    وزن سگ یا گربه به همراه وزن قفس

     x      4    =      وزن خالص اضافه پرداختی پرندگان      وزن پرندگان زینتی به همراه وزن قفس

نکات مهم حمل حیوانات با هواپیما

بابت هر مسافر میتوانید فقط 2 قلاده سگ و یا گربه و یا 10 پرنده زینتی با خود به سفر ببرید .

حیوانات مادر نهایتا به همراه سه فرزندش که هرکدام بیش از 2 کیلو وزن نداشته باشند میتوانند در یک قفس قرار بگیرند .

حد اقل سن بچه حیوانات برای حمل با هواپیما بعد از 10 هفتگی میباشد .

حتما چند ساعت قبل از پرواز به حیوان غذای سبک دهید .

آب و غذا کافی متناسب با زمان پرواز در قفس بگذارید .

اطلاعات خود ( آدرس و شماره تماس ) را با برچسبی به روی قفس بچسبانید .

اگر حیوان شما به مراقبتی خاصی نیاز دارد حتما آن را نوشته و روی قفسش بچسبانید .

به حیوانات بیمار و یا خیلی پیر اجازه پرواز داده نمیشود .

به حیوانات نا آرام ، پرخاشگر و ناسازگار اجازه پرواز داده نمیشود .

حیوانات وحشی ، پرندگان غیر زینتی ، خزندگان ، آبزیان و حشرات را فقط با پایانه های باربری (CARGO) میتوانید حمل کنید

 

 

 

 

 

 

علت قوانین داخل کابین هواپیما :

 

1 – صندلی شما باید قبل از صعود و فرود در حالت اولیه و صحیح خود قرار بگیرد :

صندلی که به عقب خوابیده شده است می تواند باعث مسدود شدن مسیر فردی که در صندلی پشت نشسته و یا ایستاده است شود . در هنگان فرود اضطراری باید مسافر بتواند در حدود 90 ثانیه به درب خروجی برسد و هرچقدر صندلی بیشتر به عقب رفته باشد این موقعیت سخت تر میشود .

2 – هنگام فرود و صعود سینی جلو صندلی خود را در حالت اولیه (بسته) قرار دهید :

صعود و فرود دو اصل اساسی یک پرواز محسوب می شود بنابراین برای جلوگیری از حوادث مرگ و میر در این دو موقعیت باید سینی جلو مسافر در حالت صحیح خود قرار بگیرد .

3 – در طول پرواز دستگاه های الکترونیکی باید خاموش و یا در حالت پرواز قرار گیرند :

چون به طور بالقوه سیگنال ها می توانند ابزار ناوبری هواپیما را مختل کند بنابراین در طی پرواز از مسافران خواسته می شود وسایل الکترونیکی خود را در حالت پرواز قرار دهند . اگر چه تا به امروز تقریبا ثابت شده اثرات جانبی تلفن همراه نتیجه ای بر روی پروازها نداشته است اما اکثر خطوط هوایی همچنان به اجرای این قانون احتیاطی اصرار دارند .

4 – فقط افراد بزرگسال و سالم مجاز به نشستن در ردیف صندلی های خروج استراری می باشند :

ردیف صندلی های کنار خروج اضطراری برای همه مسافران قابل استفاده نیست ، در واقع مسافرا باید شرایط لازم را  داشته باشتد تا بتوانند روی این صندلی ها بنشینند . علت انتخاب افراد بزرگسال و سالم برای نشستن بر روی صندلی های کنار خروج اضطراری مسائل امنیتی است و برای حفظ جان مسافران می باشد . این صندلی ها فضای باز بیشتری در جلو خود دارند و از نظر جای پا و راحتی بسیار صندلی های راحتی برای مسافران محسوب می شوند . البته این راحتی با خود مسئولیت بزرگی نیز به همراه دارد در واقع مسافری که آنجا می نشیند وظیفه دارد در مواقع اضطراری به بقیه مسافران برای خروج کمک کند .

5 – چراغ بالای سر خود را قبل از فرود خاموش کنید :

نور کم به چشم مسافران این اجازه را می دهد تا در طی تخلیه اضطراری سریع تر آماده شوند . چنان چه چراغ ها خاموش باشد چشم شما به نور کم عادت می کند و چنان چه کابین با دود پر شود چراغ های اضطراری راهرو ، خروج شما را آسان تر می کند .

6 – سایه بان پنجره باید در هنگام فرود باز باشد :

پنجره های بدون سایه بان معمولا منظره شگفت انگیزی از پرواز را به شما نشان می دهد اما مهمتر از آن این است که باز بودن سایه بان باعث ایجاد امنیت برای مسافر می شود . در موارد اضطراری ناگهانی ، باز بودن سایه بان به خدمه کمک می کند شرایط بیرونی را برای یک خروج امن به درستی بررسی کنند .

7 – قوانین مایع 3 - 1 - 1 ( قانون حمل مایعات در هواپیما ) :

برای حمل مایعات به درون کابین هواپیما دو شرط وجود دارد اول اینکه حجم بطری حد اکثر باید 100 میلی لیتر باشد ، دوم اینکه بتوان آن را داخل کیسه شفافی قرار داد . پس از یک اقدام تروریستی توسط جعبه انفجاری به شکل بطری های نوشابه برای انفجار پرواز بین انگلیس و آمریکای شمالی وزارت امنیت داخلی (DHS) آزمایش های انفجاری انجام دادند تا مشخص شود که مایعات ایمن هستند و در مقیاس محدودی قابل حمل در هواپیما می باشند .

 

به طور کلی همه بیمارانی که در شرایط حاد و بی ثباتی قرار دارند ملزم به اخذ مجوز پزشکی جهت انجام مسافرت هوایی خود می باشند . واحد پزشکی هوایی شرکت های هواپیمایی مسئول تصمیم گیری در قبال این دسته از مسافران می باشد .

 

مجوز پزشکی جهت پرواز برای افراد با مشکلات زیر الزامی و ضروری می باشد :
1 – بیمارانی که قادر به مراقبت از خود نیستند و در طول پرواز نیاز به همراه دارند .

2 – افرادی که شرایط فزیکی یا رفتاری آنان طوری است که ممکن است باعث آزار سایر مسافرین شود .

3 – افراد مبتلا به هر گونه بیماری مسری و یا عفونی .

4 – بیمارانی که بیماری آنان ممکن است سبب تاخیر یا اختلال در پرواز شود .

5 – افرادی که شرایط پرواز ممکن است باعث وخامت وضعیت بیماری یا تشدید بیماری آنان شود .

 

 

صرف نظر از اینکه سفر ما یک سفر کاری است یا تفریحی بهتر است بدانیم برای رعایت اصول ایمنی پرواز قوانین و محدودیت هایی برای حمل بعضی از اشیاء توسط مسافران وجود دارد که تقریبا در تمام فرودگاه ها یکسان است و بیشتر شرکت های هواپیمایی و همچنین گیت های حفاظت در فرودگاه ها از آن قوانین تبعیت میکنند .

چه خوب است بدانیم موقع بستن چمدان چه وسایلی را نباید همراه خود به فرودگاه ببریم .

 

اشیاع ممنوعه به داخل فرودگاه کدامند ؟

ورود اشیاء زیر در یک پرواز هم در بخش کایبن و هم در قسمت بار ممنوع است :

1 . انواع سلاح نظامی و جنگ افزارها : مانند سلاح های نظامی ، ادوات جنگی و مهمات آنها

2 . مواد آتش زا و مهمات : مانند نارنجک ، دینامیت گازهای اشک آور و اسپرهای شیمیایی و دفاع شخصی

3 . انواع اسلحه های اسباب بازی که شبیه نوع واقعی آن باشند .

4 . ابزار آلات حجیم : مانند اره های برقی بزرگ ، لوازم یدکی حجیم و ابزار آلات صنعتی

5 . مواد محترقه : شامل انواع لوازم آتش بازی

6 . انواع کپسول های گازی : مانند سیلندر های گاز ، کپسول آتش نشانی و کپسول اکسیژن

7 . فراورده های آزمایشگاهی : مانند انواع سم و فراورده های سمی  ، انواع رنگ و مواد عفونت زا

8 . انواع دارو ها :

چنان چه لازم است دارویی خاص در طول پرواز همراه خود داشته باشیم نسخه پزشک در مورد مصرف آن نیز باید همراه ما باشد . در پروازهای خارجی هم دارو در صورت ترجمه نسخه پزشک و در صورتیکه به تایید سفارت آن کشور در ایران رسیده باشد طبق قوانین آن کشور بلامانع است . در پرواز های بین المللی قرص های مسکن و آنتی بیوتیک ها نیز که جزو داروهای معمول و متداول به حساب می آیند میتوانند دردسر ساز شوند و بردنشان به داخل فرودگاه ممنوع است . ولی معمولا در پروازهای داخلی به تعداد محدود موردی ندارد .

9 . اشیاء عتیقه :

هر نوع اشیاء عتیقه از جمله کتاب های خطی ، سنگ های گران قیمت و یا هر وسیله ای که جزو میراث فرهنگی کشور باشد جزو اشیاء ممنوعه بوده و نمیتوانید سوار هواپیما نمایید .

 

چه اشیایی را باید به قسمت بار در پرواز تحویل دهیم ( حمل در کابین ممنوع است )

1 . وسایل ورزشی : اگر اهل ورزش و تفریحات ورزشی و بدنی هستید خوب است بدانید باید چوب اسکی ، چوب گلف ، راکت ها ، چوب بیلیارد و ...را  در چمدان بگذاریم و به قسمت بار تحویل دهیم .

2 . ساز های موسیقی :

حمل سازهای موسیقی در سفرهای هوایی بلا مانع است ، در صورتی که بخواهیم ساز را به داخل کابین ببریم باید اندازه قاب آن کمتر از 120 سانتی متر باشد اگر بزرگتر بود باید آن را به وسیله کیسه های حباب دار بپوشانیم و یک برچسب بها عنوان شکستنی ( Fragile ) روی آن قرار داده و به قسمت بار تحویل دهیم .

3 . فرش دست بافت , به شرط آنکه کمتر از 24 متر باشد بلامانع است .

4 . لوازم آرایشی و بهداشتی :

این نوع وسایل مانند فر مژه ، موچین ، لاک ناخن ، لاک پاکن ها ، ناخن گیر ، خمیر دندان ، ژل مو ، ریمل ، ریش تراش و ... را باید در چمدان قرار دهیم و به قسمت بار تحویل دهیم و نمیتوان آنها را با خود به داخل کابین ببریم .

5 . مایعات :

در شرایط خاص آوردن مایعات و غذاها به داخل کابین مجاز است و آن زمانیست که آن را در مخزن های 100 میلی لیتر و یا کمتر قرار دهید و مخزن ها باید در یک کیسه تمیز پلاستیکی و زیپ دار قرار داده شوند . امام چنان چه به قسمت بار هواپیما تحویل داده شوند دیگر چنین محدودیتی وجود ندارد .مایعات و غذاهای ضروری مانند شیر خشک کودک ، آبمیوه مخصوص کودک و غذای کودک مانعی برای حمل به داخل کابین ندارد .

6 . ابزار آلات : مانند چکش ، آچار ، پیچ گوشتی ، سیم ، طناب و انواع چسب

7 . لوازم برنده و تیز : مانند انواع چاقو ، قیچی ، تیغ جراحی ، تیغ موکت بری تیغ اصلاح ، پنجه بوکس ، دشنه و شمشیر .

جالب است بدانید :

برخی از کشورها مانند استرالیا و نیوزلند آنقدر سخت گیر هستند که اجازه حمل سوغاتی های چوبی که از جاهای دیگر خریده اید را به شما نمیدهد .

چین و کانادا برای حفظ سلامت کشاورزی کشورشان اجازه حمل و ورود حبوبات ، بذر گیاهان و خرمای هسته دار را به شما نمیدهند و ورود سبزیجات تازه ( Fresh ) به این کشورها ممنوع است . اما سبزیجات خشک شده مانعی ندارد .

بردن لپ تاپ به داخل کابین بلامانع است و اشکالی ندارد و گاهی افراد برای تقسیم وزن بار خود می توانند قسمتی از وسایل را داخل کیف آن قرار دهند .

در صورتی که اسباب بازی کودکان و یا لوازم شما (مانند دورین های عکاسی ) باتری لیتیومی دارند باید آن را  همراه خود داشته باشید ، اینگونه باتری ها نباید به قسمت بار وارد شوند .

سلاح های ورزشی و شکاری و مهمات آنها در صورتی که وزن آنها کمتر از 5 کیلوگرم باشد با هماهنگی قبلی و اطلاع پرسنل مربوطه فرودگاهی و هواپیمایی به همراه ارائه مستندات مجاز و قانونی مناسب میتوان در قسمت بار پذیرش و سوار نماید . ( توجه داشته باشید که نوع بسته بندی اسلحه ، مهمات ، خشاب ها را قبل از حمل به فرودگاه با ایرلاین مربوطه چک نمایید ) . در صورتی که این سلاح و مهمات در دسته سلاح های جنگی قرار بگیرند باید از طریق ( Cargo ) به مقصد فرستاده شود .

دوچرخه های توریستی و ورزشی که وزن سبکی داشته باشند را میتوان به بسته بندی خاص و مناسب در قسمت بار هواپیما پذیرش نمایید .

پیشنهاد میکنیم لوازم با ارزشی چون طلا و جواهرات ، اسناد و اوراق بهادار ، چک و اسناد بانکی ، کارت های اعتباری ، پاسپورت و مدارک شناسایی ، سویچ خودرو ، تبلت و گوشی همراه ، دوربین های عکاسی و لوازمی از این قبیل را در بار همراه در کابین قرار دهید .

اگر همراه خود سوغات و یا هدیه ای را به فرودگاه میبرید آن ها را کادو پیچ نکنید چون حراست فرودگاه آن ها را برای بازرسی باز میکند .

 و در آخر به شما پیشنهاد میکنیم قبل از بستن چمدان های خود به موارد فوق توجه داشته باشید تا در بررسی های امنیتی مجبور نشوید به خاطر وسیله ای کوچکی چمدان خود را باز و بسته کنید ویا اینکه در حین سفر و بازرسی دچار نگرانی و استرس شوید .

 

 

خوب است بدانید بهترین و مناسب ترین راه برای اجتناب از پرداخت هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی و خارجی ، بررسی قوانین حمل بار آن شرکت هواپیمایی است که قصد سفر با آن را دارید .

شرکت های هواپیمایی مختلف در داخل و خارج برای میزان بار مسافران قوانین و مقررات متفاوتی وضع میکنند اما در سراسر دنیا قوانین یکسانی برای نوع بارمسافران وجود دارد .

به طور کلی مقدار بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی بر اساس اندازه هواپیما ، شرکت هواپیمای ، نوع کلاس پرواز و مسیر پرواز متفاوت می باشد و این مقدار بار مجاز از 20 کیلوگرم تا 50 کیلوگرم با توجه به موارد فوق متغییر می باشد .

قوانین مربوط به حمل وسایل و بار به داخل کابین نیز طبق موارد فوق طبق موارد فوق الذکر متفاوت است اما معمولا  این محدوده بین 5 تا 7 کیلوگرم میباشد .

هر نوع کیف و چمدانی که به داخل کابین هواپیما برده میشود نباید از مشخصات زیر فراتر رود :

طول : حد اکثر 56 سانتیمتر

عرض : حد اکثر 45 سانتی متر

ارتفاع / عمق : حد اکثر 25 سانتیمتر

 

قوانین بار مسافر در خطوط هواپیمایی مختلف

در شرکت های هواپیمایی چون ماهان ، ایران ایر ، قشم ایر ، معراج و آسمان میزان بار مجاز به شرح زیر است :

<< میزان بار مجاز داخل کابین برای کلاس اکونومی 5 کیلوگرم و برای کلاس بیزنس 7 کیلو گرم میباشد >>

 

شرکت های هواپیمایی ایران ایر تور ، تابان  و زاگرس نیز قوانین مشابهی را پیروی میکنند که شامل :

<< میزان بار مجاز داخل کابین برای کلاس اکونومی 5 کیلوگرم و برای کلاس بیزنس 7 کیلو گرم میباشد >>

 

و این قوانین برای شرکت های آتا و کیش ایر :

<< میزان بار مجاز داخل کابین برای کلاس اکونومی 5 کیلوگرم و برای کلاس بیزنس 7 کیلو گرم میباشد >>

 

همچنین در ایرلاین های سپهران ، کاسپین ، اترک ، ساها ، وارش و ... که در حال حاضر فقط در مسیرهای داخلی  و کلاس پروازی اکونومی فعالیت دارند بار مجاز برای هر مسافر 20 کیلوگرم و بار همراه در کابین 5 کیلوگرم میباشد .

 

قوانین بار  ایرلاین های خارجی که در مسیرهای منتهی به ایران فعالیت گسترده تری دارند  به شرح جدول زیر میباشد :

فرست کلاس بیزنس کلاس اکونومی ایرلاین ردیف
- 30 kg 20 kg ترکیش 1
- 40 kg 30 kg اطلس جت 2
- 40 kg 20 kg فلای دبی 3
- 25-30 kg 15 kg ایر عربیا 4
50 kg 40 kg 30 kg قطر ایرویز 5
- 40 kg 30 kg العراقیه 6
50 kg 50 kg 30 kg عمان ایر 7
32 kg 32 kg 30 kg لوفت هانزا 8
- 30 kg 23 kg اوکران ایر 9
- 30 kg 20 kg پگا سوز 10

نکته ها :

  • گاها ممکن است در بلیت شما میزان بار مجاز  1PC باشد ،که در زبان بین المللی به معنی 1 بسته 23 کیلوگرمی با ابعادی  معین است .
  • در ایرلاین ایر عربیا با پرداخت 10 الی 30 درهم میتوانید میزان بار خود را تا حدود 2 برابر افزایش دهید .
  • در ایرلاین پگاسوز نرخ هایی که در off اعلام میشوند شامل بار مجاز نمیباشند. ( در اصلاح بار ندارد )
  • در هواپیمایی اوکران ایر نیز بسته به کلاس نرخی که خرید می کنید میزان بار متفاوت است ( در نرخ های پایین بار ندارد )

 

در تمامی ایرلاین ها میزان هزینه اضافه بار طبق قوانین آن شرکت بسته به مسیر پروازی در کانتر پای پرواز محاسبه و پرداخت خواهد شد  .

حمل موجودات زنده و حیوانات خانگی نیز در هواپیما طابع قوانینی مشخص میباشد برای اطلاع از این قوانین و مقررات میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید . .........قوانین حمل حیوانات با هواپیما..........

لیست اقلام مجاز برای ورود به داخل کابین هواپیما :

  • مدارک ضروری از قبیل : گذرنامه ، کارت های شناسایی ، کارت های بانکی و اعتباری ، کیف پول
  • داروهای مورد نیاز مسافر پ
  • لوازم الکترونیکی مانند لپ تاپ ، تبلت ، تلفن همراه ، دوربین و...
  • غذا و لوازم کودک
  • لوازم شخصی از قبیل عصا ، چتر ، پتو و...

لیست اقلام غیر مجاز برای ورود به داخل کابین هواپیما :

  • لوازم نوک تیز از قبیل چاقو، ناخن گیر ، قیچی ، کاتر ، سوهان ناخن
  • ابزار های مغناطیسی
  • مایعات از قبیل آب معدنی ، انواع نوشیدنی و ...
  • ژل مو ، خمیر دندان ، کرم ها ، عطر ، اسپری
  • انواع چسب ها
  • وسایل شکستنی

 

شرایط و ضوابط عمومی

  • وب‌سایت آژانس آذرخش پارسه طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، قوانین مرتبط با جرائم اینترنتی و مجموعه‌ی قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی فعالیت می‌کند.
  • خدمات و محتـوای عرضه شده توسط وب‌سـایت آژانس آذرخش پارسه جهت استـفاده‌ در این وب‌سـایت تولید می‌شوند. هر گونه سوءاستفـاده از اطلاعات، متن‌ها، عکس‌ها، نقشه‌ها، طرح‌ها، لوگو و... از این وب‌سایت پیگرد قانونی دارد و هیچ فرد حقیقی یا حقوقی اجازه‌ی سوء استفاده از مطالب این وب‌سایت را ندارد. ذکر مطالب این وب‌سایت در اینترنت، تنها با ذکر نام و نشانی اینترنتی وب‌سایت آژانس آذرخش پارسه و لینک به مطلب ذکر شده مجاز است و در رسانه‌های کاغذی، با کسب اجازه‌ی کتبی از مسئولان وب‌سایت.
  • اطلاعات شخصی کـاربران در آژانس آذرخش پارسه کاملاً محرمانه اسـت. آژانس آذرخش پارسه تـمام تـلاش خود را برای محـافظت از اطلاعات شخصی کاربران می‌کند. لـذا جهت حفظ حریم اطلاعات شخصی کاربران، کاربر باید تعهد بدهد تا عامل تلاش جهـت هک کردن هر گونه اطلاعات موجود در سـایت نبوده و هیچ‌گونه معاونت و یا مشارکتی با اشخاص حقیقی و یا حقوقی در این امر نداشته باشد. ضمناً کاربر تعهد می‌دهد که هر گونه اطلاع از توسل به هک کردن اطلاعات توسط شخص و یا موسسه‌ی دیگر را در اسرع وقت به مدیریت سایت آژانس آذرخش پارسه اطلاع دهد.
  • تنها دارنده نام کاربری و رمز عبور، مشتری است. مسئولیت استفاده و حفاظت از رمز عبور و نام کاربری به عهده ی مشتری بوده و نیز هرگونه دریافت سفارش خدمات و پشتیبانی از طریق آن نام کاربری و رمز عبور صورت میگیرد.
  • کاربران متعهد می‌شوند که اطلاعات خود را هنگام ثبت‌نام و رزرو به صورت صحیح در وب‌سایت وارد کنند. در صورت ورود اطلاعات ناقص يا نادرست، مسئولیت عواقب بعدی این عمل بر عهده‌ی کاربران خواهد بود.
  • کاربران با ثبت نام یا جستجوی محصول در وب‌سایت یا اپلیکیشن آژانس آذرخش پارسه تمایل خود را برای دریافت پیشنهادات آژانس آذرخش پارسه در قالب پیامک، ایمیل و پوش نوتیفیکیشن اعلام کرده‌اند.
  • کاربر متعهد می‌شود هرگونه تغـییر در مشـخصـات فردی خود را در اسـرع وقت در وب‌سایت آژانس آذرخش پارسه اصلاح نماید. در غیر این‌صـورت این وب‌سایت هیچ مسئولیتی در قبـال تبعات ناشی از عدم صحت اطلاعات موجود نخواهد داشت.
  • وب‌سایت آژانس آذرخش پارسه به فروش اینترنتی بلیط هواپیما می‌پردازد و در قبال شرایط، کنسلی، تاخیر یا تعجیل پرواز مسئولیتی را بر عهده نخواهد داشت.
  • هرگونه سوء استفاده از نام آژانس آذرخش پارسه، سایت اینتـرنتی آژانس آذرخش پارسه، مکاتبه از طرف آژانس آذرخش پارسه و یا استـفاده از نام های مشابه که شبهه مشابهت و تطابق را ایجـاد نمـاید ممنوع بوده از طـریق شـکایت به مـراجع قانونی ذی‌صلاح، دادگاه‌های رسیدگی به جرائم اینترنتی در داخل و یا خارج از کشور و نیز اطلاع‌رسانی به سرویس دهندگان و سرویس گیرندگان اینترنتی قابل پیگرد خواهد بود.
  • وب‌سایت آژانس آذرخش پارسه اطلاعات شخصی کاربران را با هیچ مجموعه‌ی دیگری به اشتراک نخواهد گذاشت و مراجع ذی‌صلاح فقط در صورت موارد مصرح در قانون، امکان استفاده از این اطلاعات را خواهند داشت.
  • هرگونه استخراج و استفاده از اطلاعات و نتایج جستجوی پروازها و قطارها در سایت آژانس آذرخش پارسه، شامل نام ایـرلاین‌ها، شماره و نوع و ساعت و قیمت پروازها و قطارها یا اطلاعات مربوط به مقایسه یا خرید، به هر طریق اعم از استـخراج دستی، ربات، کراولر و غیره، و انتشار آن به هر شکل اعم ارائه روی صفحات وب، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های موبایلی، رسانه‌های چاپی و دیجیتال و غیره، بدون اجازه‌ی کتبی از مدیریت علی بابا ممنوع است و پیگرد قانونی را به دنبال خواهد داشت.
  • کاربران می توانند برای ارتباط با مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به آدرس پستی تهران، خیابان مطهری، بعد از تقاطع قائم مقام فراهانی، روبروی خیابان سرافراز، پلاک ۳۳۰ مراجعه کنند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا رجوع کنند.

 

شرایط و ضوابط عمومی رزرو و خرید بلیط هواپیما

  • عملیات خرید بلیط در وب‌سایت آژانس آذرخش پارسه مشمول مجموعه‌ی قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی بوده و هرگونه تخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. خریدار ضمن خرید اینترنتی بلیط، متعهد می‌شود که از کلیه‌ی قوانین و مقررات خرید بلیط آگاهی کامل دارد.
  • طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت کنسلی، تاخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، بر عهده‌ی شرکت هواپیمایی برگزار کننده‌ی پرواز است وعلی بابا مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت.
  • هنگام ثبت‌نام و رزرو بلیط، اطلاعات اساسی مسافر همچون نام و نام خانوادگی، مسیر پرواز، ساعت پرواز، تاریخ سفر، باید به صورت صحیح وارد گردد. بطور مثال نام مسافر باید به صورت صحیح با حروف انگلیسی وارد شود. امکان اصلاح نام مسافر پس از خرید نهایی بلیط وجود نداشته وآژانس آذرخش پارسه، هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال اطلاعاتی که به اشتباه وارد شده‌اند بر عهده ندارد و برای اصلاح اطلاعات، مسافر می‌بایست بلیط را کنسل و مجدداً خریداری کند.
  • اعلام تغییرات پرواز و یا نهایی شدن سفارش در پرواز های داخلی از طریق اس ام اس و در پروازهای خارجی از طریق ایمیل و اس ام اس و بنا به ضرورت از طریق تلگرام به مسافر اعلام می شود لذا ورود تلفن معتبر و در دسترس الزامی است و در غیر این صورت مسئولیت نرسیدن پیام ها به عهده مسافر است.
  • لطفا پس از اتمام فرآیند خرید به دانلود بلیت ، ارسال اس ام اس و گرفتن ایمیل توجه نمایید و پیش از اطمینان از صدور بلیط از خرید مجدد جلوگیری نمایید .
  • بلیط خریداری شده، متعلق به مسافری است که مشخصاتش در سیستم وارد شده است و غیر قابل انتقال به غیر می‌باشد. در صورت عدم تطابق نام مسافر در بلیط و کارت شناسایی، مسافر در فرودگاه پذیرش نخواهد شد.
  • طبق قوانین هواپیمایی کشوری، نوزاد به مسافری اطلاق می شود که بین ۱۰ روز تا دو سال، سن دارد. کودک به مسافری اطلاق می شود که بین دو تا دوازده سال تمام سن دارد و بزرگسال به مسافری، بیش از دوازده سال سن دارند. خریدار با علم به قوانین مذکور اقدام به خرید بلیط می نماید. بدیهی است در صورت عدم دقت خریدار و اشتباه وارد نمودن رده‌ی سنی و تاریخ تولد، از سوار شدن مسافر به هواپیما ممانعت به عمل خواهد آمد.
  • بلیط نوزاد یا کودک را به هیچ وجه نمی‌توان به تنهایی و جدا از بلیط بزرگسال به صورت آنلاین خریداری نمود.
  • لازم به ذکر است که در بلیط‌های نرخ سیستمی (بلیط های سیستمی به بلیط هایی اطلاق می گردد که تابع قانون هواپیمایی کشوری و با نرخ های شناور به فروش می رسد)، قیمت بلیط برای مسافران نوزاد، کودک و بزرگسال متفاوت است، اما در بلیط‌های چارتری ( بلیط چارتر به بلیطی اطلاق می گردد که نرخ های آن توسط آژانس های چارتر کننده تعیین میشود و استرداد آن تابع قوانین سازمان هواپیمایی کشوری نمی باشد)، قیمت بلیط کودک با بزرگسال برابر است.
  • نوع هواپیما بر اساس اعلام ایرلاین‌ها و چارترکنندگان در هنگام خرید و بلیط صادر شده مشخص می باشد. هر نوع تغییر در نوع هواپیما بر عهدۀ شرکت هواپیمایی برگزارکنندۀ پرواز است و آژانس آذرخش پارسه در این مورد مسئولیتی ندارد.
  • هنگام مراجعه به فرودگاه، در پروازهای چارتر ارائه‌ی یک نسخه‌ی چاپ شده از بلیط و در پروازهای سیستمی، ارائه‌ی شماره‌ی بلیط به همراه مدرک معتبر شناسایی ( کارت ملی، شناسنامه و پاسپورت) به مسئول پذیرش شرکت هواپیمایی مربوطه الزامی است.
  • خریدار حق تغییر قیمت بلیط، و تغییر در مفاد بلیط صادر شده به هر نحو و عنوان را نخواهد داشت.
  • طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، همراه داشتن مجوز پزشک معتمد ایرلاین برای خانم‌های باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های تنفسی، صرع، آنمی شدید،دوران نقاهت بعد عمل جراحی، دیابت ملیتوس کنترل نشده، کسانی که دیالیز می‌شوند یا کسانی که از داروهای تضعیف‌کننده‌ی سیستم ایمنی استفاده می‌نمایند و یا هرگونه بیماری که سبب منع سفر هوایی باشد، هنگام سوار شدن به هواپیما ضروری می‌باشد. همچنین لازم به ذکر است که همراه داشتن نامه مربوط جهت انجام پرواز کافی نبوده و ایرلاین در صورت تشخیص خطرناک بودن سفر برای افراد ذکر شده یا دیگر مسافران مجاز به ممانعت از پرواز این دسته از مسافران می باشد و کنسلی بلیط در چنین شرایطی مطابق با قوانین اولیه بلیط صورت خواهد پذیرفت و در این خصوص هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.مسافران، داروهای مورد نیاز خود را در طول سفر به همراه داشته باشند.
  • استفاده از خدمات خاص شامل ویلچر، ماسک اکسیژن در حین پرواز، نیازمند اطلاع رسانی و هماهنگی با ایرلاین دارد. در صورت نیاز به دریافت خدمات خاص می بایست قبل از خرید پرواز مورد نظر خود با پشتیبانی وب سایت علی بابا جهت بررسی امکان ارایه اینگونه خدمات توسط ایرلاین تماس حاصل فرمایید.
  • توجه داشته باشید که هواپیمایی‌های پارس ایر و پویا ایر خدمات ویلچری ارائه نمی‌کنند.
  • حضور مسافر در پرواز های داخلی حداقل یک ساعت قبل از زمان پرواز و در پرواز های خارجی حداقل 3 ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه و ترمینال پرواز به همراه مدارک مورد نیاز الزامی است.

 

بررسی شرایط استرداد قبل از خرید

گاهی اوقات پس از این که بلیط هواپیما خریدید و قبل از سفر به دلایل مختلف ممکن است سفر شما کنسل شود یا از رفتن پشیمان شوید. خوشبختانه در مورد بلیط هواپیما این مزیت وجود دارد که در بیشتر مواقع می توانید با برگشت بخشی از پول، بلیط خود را استرداد کنید. البته این موضوع برای بلیط های چارتری و سیستمی متفاوت است. بلیط های سیستمی به جز مواردی خاص قابل استرداد هستند. میزان درصد جریمه و بازگشت پول با توجه به ایرلاین صادر کننده بلیط، مدت زمان باقی مانده تا پرواز و کلاس نرخی بلیط هواپیما، متغیر است. اما پروازهای چارتری عموما غیرقابل استرداد هستند ولی اگر بلیط چارتری هم خریده اید می توانید با پشتیبانی آژانس آذرخش تماس بگیرید تا امکان استرداد را از چارترکننده استعلام بگیریم. توجه داشته باشید که در این قسمت نیز مدت باقی مانده تا پرواز بسیار مهم است و چنانچه مدت زمان کمتری به پرواز شما مانده باشد احتمال سوخت کامل بلیط هواپیما بیشتر می شود. ولی اگر مدت زمان زیادی تا پرواز مانده باشد ممکن است چارتر کننده درصد کمی از هزینه بلیط را بازگرداند.

هنگام خرید بلیط هواپیما می توانید با زدن روی مشاهده جزئیات و در قسمت قوانین جریمه استرداد ، از درصدهای جریمه ی بلیط هواپیما مطلع شوید. توجه داشته باشید که زمانی بلیط هواپیما سیستمی است که در قسمت جزئیات درصد جریمه ها مشخص شده باشد، در غیر این صورت شما گزینه با پشتیبانی آژانس آذرخش تماس بگیرید را ملاحظه می کنید که نشان از چارتری بودن بلیط شما دارد. برای اینکه نحوه صحیح انتخاب و فیلتر و مرتب سازی پروازها را متوجه شوید راهنمای کامل خرید بلیط هواپیما از آژانس آذرخش را بخوانید.

چطور درخواست استرداد را ثبت کنم؟

کافیست وارد سایت حساب کاربری خود در سایت آژانس آذرخش شوید و پس از آن گزینه سفارش ها را انتخاب کنید.

در قسمت سفارش ها بلیط مورد نظر را پیدا کنید و روی گزینه استرداد کلیک کنید.

بعد از ثبت درخواست در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت. همچنین در صورتی که به حساب کاربری خود دسترسی نداشتید می‌توانید با پشتیبانی آژانس آذرخش تماس بگیرید تا ضمن راهنمایی شما فرایندهای مربوطه را برای شما انجام دهیم.

پس از ثبت درخواست چه اتفاقی می افتد؟

پس از اینکه درخواست شما ثبت شد تیم پشتیبانی آژانس آذرخش بلافاصله مطلع شده و وضعیت درخواست شما را بررسی خواهیم کرد. درصورتی که بلیط شما سیستمی باشد با توجه به ایرلاین و کلاس نرخی درصد جریمه مشخص بوده و در این باره توضیحات لازم را به شما ارائه خواهیم داد. اما در صورتی که بلیط شما چارتری باشد نیاز است که ابتدا درصد جریمه و شرایط استرداد را از چارتر کننده استعلام بگیریم و سپس نتیجه را به شما اعلام کنیم.

کی مبلغ استرداد می شود؟

نکته مثبت آژانس آذرخش این است که در صورتی که شما شرایط استرداد را تایید کنید منتظر ایرلاین و چارترکننده نمیمانیم و بلافاصله مبلغ را به حساب شما برمیگردانیم. این مبلغ پس از کسر جریمه ی استرداد (که توسط ایرلاین یا چارترکننده تعیین شده است) به حساب کاربری شما در آژانس آذرخش (کیف پول آژانس آذرخش ی) برگشت داده می شود و میتوانید در خرید های بعدی از آن استفاده کنید یا در صورت درخواست شما به حساب بانکی شما عودت می شود.

اگر به پرواز نرسیدم چیکار کنم؟

همچنین در بعضی مواقع ممکن است به دلایل مختلف شما به پرواز نرسید یا حتی در آخرین لحظه از پرواز پشیمان شوید. در صورتی که به این مورد بر خوردید بهتر است در اولین فرصت با پشتیبانی آژانس آذرخش تماس گرفته و اطلاع دهید. استرداد بلیط هواپیما بعد از انجام پرواز یا در زمان خیلی نزدیک به پرواز در حالت no-show یا عدم استفاده از پرواز حساب می شود. حتی در این حالت هم در بعضی مواقع شما میتوانید بلیط خود را استرداد کنید و مبلغی از آن را پس بگیرید که البته این موضوع بسته به چارتری و یا سیستمی بودن بلیط شما و همچنین نوع ایرلاین، کلاس پروازی، کلاس نرخی بلیط هواپیما متغیر است. البته طبیعتا در حالت no-show میزان جریمه استرداد بلیط هواپیما بیشتر از حالتی است که پیش از انجام پرواز برای استرداد اقدام کنید. باز هم در اکثر مواقع اگر بلیط شما چارتری باشد امکان استرداد وجود ندارد ولی با این حال شما می توانید با پشتیبانی آژانس آذرخش تماس بگیرید تا امکان استرداد را از چارترکننده استعلام بگیریم.

درصد جریمه بر چه اساسی تعیین میشه؟

هر بلیط هواپیما با توجه به کلاس نرخی خود جریمه ی مشخصی برای استرداد دارد. همانطور که بالاتر توضیح دادیم می توانید پیش از خرید بلیط در قسمت جزپیات درصد جریمه های بلیط را مشاهده کنید. پس از خرید هم کافیست جدول درصد جریمه استرداد بلیط هواپیما را باز کرده و با توجه به ایرلاین و کلاس نرخی و مدت زمان باقی مانده تا پرواز درصد جریمه استرداد بلیط خود را پیدا کنید.

بلیط های چارتری هم قابل استرداد هستن؟

به طور کلی بلیط های چارتری قابل استرداد نیستند. بلیط هواپیمای چارتری توسط ایرلاین ارائه نمی شود و یک آژانس گردشگری آن را به فروش می رساند. بدین ترتیب اگرچه خیلی وقت ها قیمت پایین تری دارند اما در بیشتر مواقع امکان استرداد آن‌ها وجود ندارد. اما اگر شما از آژانس آذرخش بلیط هواپیمای چارتری خریده باشید و بخواهید بلیط خود را استرداد کنید، حتما با پشتیبانی آژانس آذرخش تماس بگیرید. بعضی مواقع چارتر کنندگان درصدی از مبلغ بلیط را استرداد می‌کنند. ما از چارتر کننده امکان استرداد بلیط شما را استعلام خواهیم کرد و پس از مشخص شدن درصد جریمه ی استرداد به شما اطلاع داده و اگر همچنان مایل باشید بلیط شما را استرداد کرده و مبلغ را به حساب شما برمی‌گردانیم.

آیا بلیط هواپیما قابل انتقال به غیر هست؟

متاسفانه بلیط خریداری شده فقط برای فردی است که بلیط به نامش صادر شده است و امکان انتقال به غیر را ندارد. اما امکان این وجود دارد که شما بلیط خود را با جریمه کنسلی مشخص استرداد کرده و به نام فرد دیگر مجددا بلیط تهیه کنید به این صورت که با پشتیبانی آژانس آذرخش تماس گرفته بلیط مورد نظر را با جریمه کنسلی مشخص استرداد کرده و مجددا بلیط را خریداری کنید. ممکن است بلیط جدید تغییر قیمت داده باشد و یا موجودی آن به اتمام رسیده باشد. برای جلوگیری از این اتفاق شما می‌توانید قبل از استرداد بلیط، موجودی بلیط ها را چک کرده و سپس بلیط خود را استرداد کنید.

چطور میشه بلیط هواپیما رو عوض کرد؟

بعضی وقت ها ممکن است شما همچنان قصد سفر داشته باشید اما بخواهید با پرواز دیگر یا زمان دیگری سفر کنید. متاسفانه بلیط هواپیما قابل تعویض نیست. در این صورت هم شما باید ابتدا بلیط قبلی را کنسل کرده و سپس بلیط جدید را تهیه کنید. توصیه ما این است که قبل از هر اقدامی ابتدا برای تعویض بلیط با پشتیبانی آژانس آذرخش تماس بگیرید. پس از اینکه جریمه کنسلی مشخص شد و موجودی بلیط هواپیمای جایگزین بررسی شد ابتدا بلیط قبلی را استرداد کرده و سپس بلیط جدید را خریداری کنید.

اگر پرواز کنسل شد چیکار کنم؟

در بعضی مواقع به علت بدی آب و هوا و یا مشکلات متعدد ایرلاین ممکن است بعضی از پروازها را کنسل کند. طبق قانون سازمان هواپیمایی کشور در صورت کنسل شدن پرواز توسط ایرلاین بایستی تمامی مبلغ بلیط بدون جریمه به حساب مسافر بازگردد.

اگر پرواز تاخیر خیلی زیادی داشت چیکار کنم؟

متاسفانه در سفر های هوایی امکان تاخیر بسیار وجود دارد. اما طبق قانون سازمان هواپیمایی کشور اگر پروازی بیش از 2 ساعت تاخیر داشته باشد مسافر می‌تواند بدون کسر جریمه بلیط خود را استرداد کند. خیلی وقت ها ایرلاین ها تاخیرهای زیاد را از قبل اطلاع می‌دهند. در این صورت اگر حس کردید زمان پرواز جدید برای شما مناسب نیست می‌توانید درخواست استرداد دهید و بدون کسر جریمه بلیط شما استرداد شود و بلیط جدید خریداری کنید. فقط حتما قبل از استرداد قیمت بلیط های جایگزین را بررسی کنید. ممکن است بلیط های جایگزین قیمت خیلی بالایی داشته باشند. اما اگر شما به فرودگاه رفته باشید و در فرودگاه مشخص شود که پرواز بیش از دو ساعت تاخیر دارد بهتر است به کانتر مربوطه رفته و بلیط خود را مهر کنید و سپس با پشتیبانی آژانس آذرخش تماس گرفته و در خواست استرداد بدهید. این بلیط مهر شده بعدا در صورت مخالفت ایرلاین سند حضور شما در فرودگاه خواهد بود. بدین ترتیب ایرلاین یا آژانس نمی‌توانند از برگرداندن مبلغ بلیط سر باز بزند. اما چنانچه قبل از رسیدن به فرودگاه متوجه این موضوع شده باشید اگر بلیط ششما سیستمی باشد نیازی به بلیط مهر شده ندارید اما اگر بلیط چارتری خریداری کرده اید و نزدیک به زمان پرواز متوجه این موضوع شدید، لازم است به فرودگاه مراجعه کرده و بلیط خود را مهر بزنید.

اگر پرواز تعجیل داشت چکار کنیم؟

چنانچه پروازی بیش از 90 دقیقه تعجیل داشته باشد همانند تاخیر مسافر می تواند بدون کسر جریمه بلیط خود را استرداد کند.